Fr

TECH

Het groeitraject van Lilicast, het DIY platform voor contentproductie

Donderdag 13 Februari 2025

Het groeitraject van Lilicast, het DIY platform voor contentproductie

Een duidelijk project, een stevige dosis professionele ervaring in de consultancy van bedrijven en een krachtig netwerk. Met dat recept wisten Arik Azoulay en Sophie Hofman Lilicast te ontwikkelen. Inmiddels werd het duo een trio, met de komst van van Daniel Ouanounou, de huidige co-CEO van het bedrijf.
 
Lilicast is een Do It Yourself platform dat een reeks tools biedt voor het eenvoudig en goedkoop creëren, hergebruiken en verspreiden van content in de vorm van video, tekst en podcast. Het platform werd opgericht in 2018 en wordt nu voornamelijk gebruikt door grote bedrijven zoals Beobank, Proximus en Nestlé. Sinds kort richt het zich ook op de reclamesector.
 
Merkbelofte

Na een eerste versie die gericht was op podcastproductie integreerde Lilicast al snel video om aldus zijn klanten een compleet aanbod van diensten te kunnen bieden. De merkbelofte is eenvoudig: iedereen in het bedrijf in staat stellen om berichten te creëren en te verspreiden, zowel intern als extern, en dit op een aantrekkelijke en doeltreffende manier.

Om deze claim waar te maken, heeft het team een proces van A tot Z bedacht en ontwikkeld, van het schrijven van een script tot het opnemen, bewerken en uitzenden op de belangrijkste platformen.

De basistechnologie is intern ontwikkeld met behulp van eigen algoritmen en is uitgebreid met nieuwe functies, waarbij gebruik wordt gemaakt van de lawine aan generatieve AI-technologieën. Dit om spraaksynthese, vertaling en zelfs ondertiteling te bieden aan de gebruikers.

Arik Azoulay: “De mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Ik denk bijvoorbeeld aan interne communicatie die is geproduceerd door een afdelingsverantwoordelijke en die gericht is op salesprofielen die in de auto zitten. Die laatste zijn eerder geneigd om naar een podcast te luisteren dan een nieuwsbrief te lezen. Of voor het maken van een videopresentatie van de maandelijkse resultaten van een bedrijf en dit op basis van een eenvoudige pdf. Of om een wekelijkse video te maken voor een financieel analist die deze vervolgens verspreidt onder zijn klanten en een lezerspercentage van ruim 70% haalt. Dit alles in een productietijd van een uur, inclusief de finetuning van de communicatieafdeling.”
 
Samenwerking en personalisatie

Lilicast integreert op efficiënte wijze dit gemeenschapsaspect dat de samenwerking mogelijk maakt tussen diegene die het bericht opstelt en de communicatieafdeling van het bedrijf en zelfs het externe bureau.

“Hoewel het voornaamste doel is om mensen in het bedrijf autonomie te geven, blijft het een feit dat communicatie een collectief werk is dat samenwerking vereist tussen de verschillende afdelingen in een bedrijf. Lilicast is geconfigureerd om aan deze behoefte aan samenwerking te voldoen door van meet af aan een onbeperkt aantal gebruikers toe te staan”, aldus Arik Azoulay.

Daarnaast kan een maker van een video of een podcast een link sturen naar een van zijn contacten met de vraag om een bijdrage op te nemen, die dan direct beschikbaar is in de interface en geïntegreerd kan worden in zijn productie.

Tot slot kan elk klant in een bedrijf de interface van het platform aanpassen en zijn digitale assets integreren, zodat de producties aangepast zijn aan de branding van het bedrijf.

Deze personalisatie van de interface vereist een specifieke onboarding voor elke klant: “Het doel van deze onboarding is om de verwachtingen van onze klanten goed te begrijpen, hun assets te integreren en zelfs specifieke functionaliteiten te ontwikkelen om aan hun behoeften te voldoen. We ondersteunen eveneens onze klanten bij het productie- en samenwerkingsmodel dat eigen is aan onze tool. Ze brengt immers een nieuwe manier van werken met zich mee die vloeiender, sneller en vooral winstgevender is.”

Nieuwe perspectieven

Het team bereidt zich momenteel voor op de volgende stap, en werkt voornamelijk aan de integratie van AI-agents die het nu al mogelijk maken om het productie- en distributieproces uitvoerig te automatiseren.

De andere uitdaging is uiteraard de commercialisering van de tool: “We richten ons nog steeds op grote internationale bedrijven, maar ook steeds meer op de reclamesector. Ons doel is om onze technologie toegankelijk te maken voor bureaus in een markt waar adverteerders naar manieren zoeken om hun productiekosten te verlagen.”

Archief / TECH