Fr

TECH

Mirakl Ads, technologie ten dienste van retail media

Donderdag 20 Februari 2025

Mirakl Ads, technologie ten dienste van retail media

Mirakl werd in 2012 gestart door Philippe Corrot en Adrien Nussenbaum, twee ondernemers die overtuigd waren van de opkomst van marketplaces. Mirakl biedt een breed scala aan softwareoplossingen in dit specifieke segment van e-commerce.

De groei van deze marketplaces bewees het gelijk van de oprichters van het bedrijf en vandaag is het leider in deze markt en een van de Franse unicorns. Mirakl telt vandaag 750 werknemers en begeleidt meer dan 450 grote bedrijven, zowel in BtoC als BtoB. Die genereerden samen maar liefst 10 miljard euro aan transacties vorig jaar. Een bloemlezing van de retailers die de technologieën van Mirakl hebben aangekocht: Macy’s in de Verenigde Staten, Decathlon en MediaMarkt in Europa, Brico in de Benelux en Inno in België.

Innovatie centraal in het succes
 
Een van de sleutels tot het succes van Mirakl is innovatie en de voortdurende ontwikkeling van nieuwe diensten om aan de groei van de markt en de verwachtingen van de klant te voldoen. Daartoe biedt Mirakl oplossingen voor de twee belangrijkste online verkoopmodellen - marketplaces en dropshipping, een betaalsysteem en een catalogusbeheersysteem.

De teams van Mirakl hebben duidelijk het potentieel van retail media ingezien. Dat resulteerde in de oprichting van Mirakl Ads, een afdeling die zich richt op het monetiseren van de inventory van e-commerceplatformen. Ook hier staat technologie centraal in de propositie, gecombineerd met consultancy voor het in de markt zetten van deze inventory namens een platform, zonder zich per se als reclameregie te positioneren.

“De digitale wereld wordt overstelpt door retail media dat naar verwachting tegen 2027/2028 een omzet van 130 miljard dollar zal genereren. Deze vooruitzichten rechtvaardigen de enorme sommen die we erin geïnvesteerd hebben, zowel op het vlak van technologie als in het rekruteren van een gespecialiseerd team”, aldus Sacha Bismuth, sales director EMEA bij Mirakl Ads.

De propositie van Mirakl Ads bestaat uit twee doelen: de platformen eenvoudige tools bezorgen voor het beheren en controleren van hun inventory én adverteerders een eenvoudige en autonome toegang tot deze inventory bieden, met daarbij een behoud van de klantervaring voor de gebruikers van de platformen.

Sacha Bismuth: “Onze aanpak is gebaseerd op drie pijlers - Self-service, AI en Pertinence. Self-service gaat over adverteerders een buying platform bieden dat toegankelijk is en zonder tussenpersonen; AI helpt dan weer om de performance van onze tools voor het yield management te verbeteren, maar ook om de campagneresultaten te verhogen door kwaliteitsvolle targetingopties te bieden die efficiënt zijn op het vlak van ROI voor de adverteerder en tegelijkertijd relevant voor de gebruikers van het platform.”
 
Het potentieel van on-site

Van de twee commercialiseringsopties – on-site, meer bepaald de commercialisering van advertentieruimte op de site van het platform, en off-site, of het gebruik van data om de klanten van een platform op andere sites te bereiken – focust Mirakl op de eerste optie.

Sacha Bismuth: “We werken uiteraard ook op off-site campagnes, maar de vragen van onze klanten gaan nu vooral over on-site campagnes en endemische adverteerders. Dit soort campagnes is veel winstgevender voor het platform omdat ze rechtstreeks met de partners worden gevoerd, zonder tussenpersonen. We zijn ervan overtuigd dat het potentieel van retail media in de mid/long tail ligt en wordt gevoed door advertentie-investeringen van leveranciers en verkopers die actief zijn op de marketplaces.”

Deze overtuiging heeft Mirakl Ads er niet van weerhouden om haar aanbod van tools uit te breiden en aldus het bereik van adverteerders te vergroten. Onlangs nam het de Duitse start-up Adspert over, die een platform biedt voor niet-endemische adverteerders. Aldus zal die op termijn ruimte kunnen kopen van klanten van Mirakl Ads.

“Onze ambitie is om de adoptie door adverteerders te vergroten, met name via de selfservice aanpak. En hoewel we ons momenteel richten op endemische adverteerders, is er een aanzienlijk potentieel voor niet-endemische en off-site adverteerders. Er is een sterke tractie bij adverteerders voor verticals zoals doe-het-zelf, beauty, sport en woningdecoratie, die ze via marketplaces kunnen bereiken.”
 
De groeifactoren

Het succes van het marketplace principe en de groeiende interesse van adverteerders in retail media zijn evengoed kansen voor Mirakl Ads, dat achttien maanden na zijn opstart al een twintigtal klanten wist te overtuigen. Het heeft als ambitie om dit aantal tegen 2025 te verdubbelen.

“We zijn nog een challenger in deze markt, maar we zijn van plan om uit te breiden dankzij de sterke groei van Mirakl, waarvan de klanten allemaal potentiële prospecten zijn. Zo is er bijvoorbeeld Stadium, de Scandinavische distributeur van sportartikelen die zich net bij ons heeft aangesloten. Daarnaast richten we ons op e-commercespelers die nog geen Mirakl-klanten zijn”, besluit Sacha Bismuth.

Archief / TECH