Fr

TECH

Clicktrust Group, een nieuw elan

Donderdag 9 Januari 2025

Clicktrust Group, een nieuw elan

Fabian Van De Wiele, die we kennen als partner (sinds 2020) van Cédric Cauderlier en Sébastien Vanwelde binnen de MTV Networks structuur, ging in 2023 op eigen houtje verder door zich te focussen op Clicktrust, Izoard en Lykta die werden samengebracht in een nieuwe overkoepelende entiteit, de Clicktrust Group. Hij toonde zich bereid om zijn zijn ambities en strategie voor 2025 met ons te delen.

De nieuwe groep van Fabian Van De Wiele telt een dertigtal medewerkers verdeeld over drie entiteiten: Clicktrust, het digital performance agency dat hij in 2013 oprichtte; Izoard, opgericht in 2021 dat hetzelfde type diensten aanbiedt als zijn grote broer, maar meer gericht op kmo’s; en Lykta, opgericht in 2022 en gespecialiseerd in data-analyse en in het bijzonder in Marketing Mix Modeling.

Onze gesprekspartner nam de tijd om samen met zijn medewerkers na te denken over de positionering van zijn nieuwe groep in een markt die door elkaar wordt geschud door de komst van AI, wat leidt tot aanzienlijke veranderingen in productieprocessen en een nieuw soort samenwerking met adverteerders teweegbrengt.
 
Fabian Van De Wiele: “Het belangrijkste doel van de Clicktrust Group is waarde creëren voor al haar stakeholders, de klanten in de eerste plaats, maar ook de werknemers en aandeelhouders van de groep.”

Hoe willen jullie dit doel bereiken?
 
Ten eerste door te luisteren naar onze klanten en hen te laten profiteren van de productiviteitswinst dankzij de AI-tools, wat nu niet het geval is bij heel wat bureaus. En verder door de productiviteitswinst te gebruiken ter ontwikkeling van onze medewerkers, meer bepaald door ze te trainen in technologieën en in het begrijpen van de verwachtingen van onze klanten. Deze evolutie biedt een enorm potentieel voor de groei van de activiteiten en het omzetcijfer van de groep. Deze groei zal in de eerste plaats worden gerealiseerd door middel van optimalisatie, maar we sluiten niet uit dat we nog mensen rekruteren.

Hoe willen jullie bijdragen tot de ontwikkeling van de medewerkers?

Door voortdurende opleiding. Vandaag wordt iedere medewerker in de drie entiteiten van de groep, opgeleid zodat zij op hun beurt hun collega’s kunnen opleiden en hun kennis kunnen delen met onze klanten. Deze strategie staat centraal in de Clicktrust Academy, de activiteit die heeft geleid tot de oprichting van Clicktrust en die een hoeksteen blijft van onze nieuwe positionering.
 
Hoe ziet een ideale relatie met de klant er voor u uit?
 
Adverteerders hebben, in tegenstelling tot sommige bureaus, duidelijk het potentieel van technologische ontwikkelingen begrepen. De trend is om bepaalde activiteiten te internaliseren binnen bedrijven, met name het beheer van digitale campagnes. Onze aanpak hierbij is om van een operationeel aanbod, het creëren en beheren van digitale campagnes, over te stappen naar het begeleiden van onze klanten bij deze internalisering door hen technologische training aan te bieden of specifieke tools te ontwikkelen.
 
Ons doel is om van een strikt operationeel aanbod naar een hybride aanbod van samenwerking en consultancy te gaan, en dit met een sterke betrokkenheid bij hun teams. Het is niet de bedoeling om aan ‘body shopping’ te doen, maar wel om effectief aanwezig te zijn bij de teams van onze klanten om aldus hun uitdagingen en verwachtingen beter te begrijpen en hen daadwerkelijk te ondersteunen.

Betekent dit dat jullie je core business, campaign management, zullen afzweren?
 
Nee, integendeel, we integreren simpelweg de trend naar internalisering voor bepaalde klanten door hen ondersteuning te bieden en tegelijkertijd onze waardepropositie te versterken door het potentieel van AI-technologieën te integreren, waaronder de productie van content die specifiek is aangepast aan digitale campagnes.
 
Tot nu toe was het gebrek aan reclamemateriaal onze grootste frustratie bij het optimaliseren van kwalitatieve campagnes. We hadden een groot aantal versies nodig en de creatieve bureaus van onze klanten bezorgden ons een paar formaten, maar de bureaus factureerden de klanten daarvoor een zeer hoge prijs. Generatieve AI-tools hebben de content creatie volledig ontwricht door de snelheid van de productie van deze digitale assets aanzienlijk te verhogen en de kosten drastisch te verlagen. Daarom hebben we onlangs onze eerste medewerker verwelkomd. Zijn voornaamste taak is onze teams en die van onze klanten het materiaal te bezorgen dat ze nodig hebben om hun campagnes succesvol te maken.

Deze zelfde technologieën maken ook een snelle ontwikkeling van specifieke tools voor onze interne behoeften of die van onze klanten mogelijk. Ik heb bijvoorbeeld in slechts een paar uur een app gemaakt die vergelijkbaar is met Semrush, en dit dankzij de kracht van de huidige generatie chatbots. Dit is typisch het soort service dat we ook kunnen bieden.
 
Jullie ambiëren ook een ander soort samenwerking met sommige klanten.
 
Inderdaad. Met MTV Networks hebben we het idee getest om een participatie te nemen in het kapitaal van een van onze klanten. Dit is duidelijk een piste die we verder willen verkennen, uiteraard niet met onze grootste klanten zoals D’Ieteren of Belfius, maar wel met start-ups of scale-ups waarmee we al nauw samenwerken.

Maatschappelijke impact ligt je ook na aan het hart.
 
Dit past in onze positionering en de waarden die we willen delen met onze stakeholders. Onze eerste ervaring op dit vlak was het steunen van Fondation Stamm, een Burundese NGO. Burundi is een van de armste landen ter wereld en ik was er in het kader van een familiebezoek. Ik vroeg me af hoe we de mensen daar konden helpen. Aldus hebben we onze expertise ingezet voor de NGO met als doel om geld in te zamelen voor humanitaire projecten.
We lanceerden dit project met een van onze medewerkers, die een paar maanden ter plaatse was om de bal aan het rollen te brengen. De organisatie is nu autonoom. Er werken drie jonge Burundezen die er bijzonder trots op zijn dat ze afgelopen december 18.000 euro hebben opgehaald met hun ‘digital fundraising’ campagnes. Ze kregen zelfs aandacht in de lokale media en kunnen bijgevolg andere jongeren inspireren in het land dat kampt met een zeer hoog werkloosheidscijfer.
Hoe kijk je naar 2025?

We gaan het tijdperk in van het drieluik Data-Media-Creatie, dat de kern vormt van onze propositie en gebaseerd is op de vaardigheden en interacties tussen de entiteiten van onze groep.
 
In een snel veranderende markt zetten we in op een ‘hybride’ aanpak die onze kernactiviteiten versterkt, het samenwerkingsidee uitdraagt en technologische vooruitgang integreert ten dienste van de klant..

Deze strategie laat ons toe om met vertrouwen de toekomst tegemoet te zien.

Archief / TECH