Fr

CREATIONS

mortierbrigade cynisch en ongemakkelijk voor ZIJkant

Donderdag 17 April 2025

mortierbrigade cynisch en ongemakkelijk voor ZIJkant

In hun nieuwste campagne focussen ZIJkant en mortierbrigade op een trieste vaststelling: vrouwen verdienen nog steeds 20% minder dan mannen (tegenover 21% vorig jaar).

Werkgevers lijken niet gehaast om daar verandering in te brengen, zo blijkt uit het concept van de nieuwste Equal Pay Day-campagne, bedacht door mortierbrigade en hun vaste partners voor deze klant, het regisseursduo Lionel Goldstein.
 
De film is opnieuw cynisch en ongemakkelijk, zonder (opmerkelijk) een zweem van vulgariteit. In de spot zien we een zekere Jef Van Huytsel, uitgeroepen tot Werkgever van het Jaar en zelfverklaard feminist. Zijn succesformule? Een team dat uitsluitend uit vrouwen bestaat. Ze presteren volgens Jef zeer goed en zijn vooral 20% goedkoper!

De film kreeg een parodie-achtige stijl, die onmiskenbaar verwijst naar enkele politieke persoonlijkheden…

Julie Van Garsse, directeur ZIJkant: “Door gebruik te maken van ironie willen we duidelijk maken dat loonongelijkheid en seksistische stereotypen nog steeds sterk aanwezig zijn op de werkvloer. Wat is er beter dan de ‘Secretaressedag’, die onlangs werd omgedoopt tot ‘Dag van de medewerkers’, om dat in de verf te zetten? We hebben bewust voor deze datum gekozen om te benadrukken dat het hier niet alleen om gelijkheid tussen mannen en vrouwen gaat, maar om respect en waardering voor het werk van ieder individu.”

Archief / CREATIONS