Fr

CREATIONS

Creativiteit erkennen vraagt moed. Laten we dus moedig zijn, door Aurélie Russanowski (Publicis Groupe)

Zondag 9 Februari 2025

Creativiteit erkennen vraagt moed. Laten we dus moedig zijn, door Aurélie Russanowski (Publicis Groupe)

Brand Strategist Aurélie Russanowski trad zopas toe tot de board van Creative Belgium, voorgezeten door Arnaud Pitz (egghunter).

Ze zetelt naast Antoinette Ribas, Peter Ampe (AKQA), Maxime Damo (Happiness), Dries De Bruyn (Manamana), Chenling Zhang (mortierbrigade), Ruben Van Maldeghem (Mutant), Thomas Driesen (TBWA) en Kwint de Meyer (BBDO) die ook nieuw is in de raad van bestuur van Creative Belgium.

Hierna delen we graag haar intentieverklaring die meteen haar geloof in de transformerende kracht van creativiteit illustreert.


"Als lid van Creative Belgium is het mijn ambitie om aan te tonen dat creativiteit een transformerende kracht kan zijn. Als creativiteit gekoesterd, ingezet en aangedurfd wordt, kan ze de impact van merken op mens en de wereld vergroten.
Tien jaar geleden kwam ik bijna per toeval in de bureauwereld terecht en sindsdien heb ik duizenden uren van reviews, tientallen gesprekken met creatives – strategen, buitenbeentjes, introverten - op de teller. Maar vooral heb ik een heuse bibliotheek van creatieve cases verzameld die mijn dagelijkse werk als strateeg verrijken. Ze hebben me geleerd dat elk goed idee bovenal een daad van moed is: de moed om te kiezen voor het minder evidente, maar onderscheidende pad te kiezen, het pad dat mensen aanspreekt en merken een unieke identiteit geeft.

Ik heb ook gemerkt dat hoe groter de budgetten zijn, hoe groter de verleiding is om te kiezen voor de veilige oplossing, waardoor creatieve expressie wordt beperkt ten gunste van ‘safe’ maar vaak ineffectieve campagnes. Mijn rol, als strateeg en nu als lid van Creative Belgium, is om merken aan te moedigen om deze angst voor het onbekende te overwinnen en hun bureau te vertrouwen.

We leven in een wereld die vraagt om nieuwe en inspirerende oplossingen, maar angst verlamt de verbeelding van beleidsmakers. Vanuit mijn engagement voor Creative Belgium wil ik Belgische merken en CMO’s eraan helpen herinneren dat veiligheid geen garantie is voor succes. Integendeel: door te kiezen voor veiligheid, riskeren ze onzichtbaar te worden in een wereld gekenmerkt door versnipperd bereik en gefragmenteerde media.

Anderzijds wil ik het werk van creatieve vakmensen onder de aandacht brengen. Creatief zijn betekent het vermogen hebben om te verrassen, door een andere bril te kijken, een andere invalshoek te kiezen en een gezonde dosis chaos toe te voegen aan de gevestigde orde van het dagelijks leven. Sommigen kiezen daartoe het pad van de film, de literatuur of de muziek; anderen dat van de creatieve bureaus. Creativiteit is een vak en ik ben er trots op dat ik het kan verdedigen.

Er is nog een onderwerp dat ook meer aandacht verdient: dat van vrouwen en de rol die ze spelen in onze industrie. Na hun veertigste overwegen maar weinig vrouwen om in de reclame te blijven. Dat komt omdat een job in een reclamebureau vaak wordt beschouwd als onverenigbaar met andere verlangens - tijd besteden aan je gezin, artistieke projecten nastreven, of gewoon een adempauze nemen. Als vrouw en 40+-moeder kreeg ook ik te maken met dit dilemma. Net als vele anderen heb ik overwogen om de sector te verlaten omdat ik dacht dat ik moest kiezen tussen mijn carrière en mijn privéleven, tussen mijn gezin en mijn creatieve projecten. Gelukkig heeft de flexibiliteit die ons in 2020 is opgelegd, aangetoond dat het ook anders kan. Dus ben ik gebleven. Maar het is tijd om die verandering te bestendigen.

De sleutel tot deze transformatie ligt in de toegankelijkheid. We moeten ervoor zorgen dat onze sector openstaat voor mensen die zich professioneel willen ontplooien zonder hun privéleven op te offeren. We moeten flexibele werkomgevingen scheppen en normaliseren, gediversifieerde carrièrepaden steunen en inclusief leadership aanmoedigen dat gewoon de wereld waarin we leven weerspiegelt."

Archief / CREATIONS