Fr

ASSOCIATIONS

Gauthier Elslander: "BPX wil marketeers tonen hoe ze zich kunnen bevrijden uit de dwangbuis van de platformen"

Maandag 14 April 2025

Gauthier Elslander:

Nadat ’s lands vijf grootste uitgevers eind vorig jaar WeMedia verlieten wegens uiteenlopende prioriteiten, hielden Rossel, IPM, Roularta, DPG Media en Mediahuis BPX boven de doopvont. Dat staat voor Belgian Publishing Experience, een nieuwe vereniging die “adverteerders wil overtuigen van het belang en de impact van lokale nieuwsmedia en content, inclusief sterke magazines”, aldus het mission statement. We gingen managing director Gauthier Elslander opzoeken voor een gesprek.

Gauthier, je hebt er een ruime ervaring opzitten in de reclame, aan mediabureauzijde en aan adverteerderskant. Waarom besloot je om in dit avontuur te stappen?

Wellicht speelden vooral mijn persoonlijke overtuigen met betrekking tot de waarde van de pers een rol, net als mijn geloof in de noodzaak van kwalitatieve, betrouwbare en lokaal verankerde media als hoekstenen van onze democratie.

Vanuit de mediabureaus waar ik tot voor kort werkte, heb ik moeten vaststellen dat de kennis over de Belgische publishers de afgelopen jaren sterk gedaald is en planners zich dus almaar makkelijker lieten verleiden door digitale giganten en internationale platformen. Die hebben ondertussen een veel te dominante positie in onze mediabeleving veroverd. “The best way to keep a prisoner from escaping is to make sure he never knows he’s in prison”, schreef Dostojevski in de 19de eeuw en dat hebben de sociale media erg goed gedaan. Je moet er ‘Big Tech Must Go’ van de Duitse socioloog Martin Andree maar eens op naslaan: hij toont haarfijn aan hoe de grote platformen onze journalistiek, economie en democratie ondermijnen. Of lees ‘De Tech Coup’ van Marietje Schaake. Er zijn zoveel argumenten om voorzichtig om te gaan met sociale media. Met BPX willen we alle marketeers de sleutels aanreiken om zich te bevrijden uit de dwangbuis van de platformen.

Los daarvan kun je vandaag alleen maar vaststellen dat de Amerikaanse techbedrijven zich nu opeens achter hun president scharen, terwijl publishers bepaalde andere waarden vertegenwoordigen. Hetzelfde geldt voor merken en ook zij zullen keuzes moeten maken om te bepalen met welke waarden ze zich willen associëren.

Het is dus hoog tijd om in actie te schieten: we leven in een tijd met “days where decades happen”. Het belang van goede journalistiek en van goede content is nog nooit zo groot geweest. Community telt. Cultuur telt. Context telt. Tijd om ze alle drie te herstellen. Time to pay attention!

BPX verenigt ’s lands grootste uitgevers en vertegenwoordigt ook hun magazines. Staan kranten en tijdschriften dan voor dezelfde uitdagingen?

What’s in a name? De beleving van het kranten- en magazinemoment is anders. Kranten lees je om op de hoogte te blijven, magazines zijn eerder een me-moment van verwennerij, als een pak van je favoriete snoepjes die je niet echt nodig hebt, maar waar je wel keihard van geniet, zoals Sophie Vanderwinkel altijd zegt. Ook de doelgroepen en passies verschillen.

De troeven daarentegen zijn zeer vergelijkbaar. Als je spreekt van engagement naar een kranten- of nieuwsmerk, merk je een enorm vertrouwen vanwege zowel kranten- als magazinelezers in hun merk en in hun community. Dat is toch fantastisch?

Publishing is bijgevolg een goede term om beide vormen van hetzelfde medium te verzamelen. Een mooie ondertitel bij die kapstok is ‘verantwoordelijke uitgever’: de uitgever is letterlijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor de content die hij publiceert. Dat begrip bestaat niet op sociale media, waar alle mogelijke content ongefilterd kan verschijnen.

Wat wordt jullie missie precies?

Onze ambitie is om van publishing zowel in print als online een topbestemming te maken voor adverteerders. Betrouwbaarheid en bereik zijn daarbij twee sterke troeven. Onze acties worden georganiseerd rond drie pijlers: educate, federate en innovate.
Concreet gaan we opleidingen aanbieden, research delen, best practices, media en trends voorstellen, de troeven van de pers presenteren in mediabureaus, enzovoort. We gaan kort de geschiedenis van het medium tonen en vooral illustreren wat newsbrands in de brede zin kunnen verwezenlijken voor merken. Ook gaan we de nieuwe digitale kanalen van kranten nog meer onder de aandacht te brengen.

We willen iedereen in de advertentiemarkt bereiken, ongeacht expertise of leeftijd. En we willen alle spelers binnen het ecosysteem samenbrengen om beter onze belangen te verdedigen.

Bovendien gaan we met BPX ook investeren in innovatieve advertentie-oplossingen, om het elke adverteerder zo gemakkelijk mogelijk maken om hun publishing campagnes succesvol uit te rollen. Dat is vandaag een van de grootste euvels binnen onze media en daarom moeten we zo snel mogelijk komen met een platform dat het gemakkelijk maakt voor de bureaus om Belgische media aan te kopen.

Zouden jullie niet moeten uitpakken met een grootscheepse communicatiecampagne?

We zouden inderdaad een campagne moeten maken rond onze waarden. Ik ben geïnspireerd door de IPA-campagne in de FT over het belang van goede reclame te maken naar C-levels, met 15 stellingen waarom je zou moeten adverteren in publishing. Maar voor ik daarover begin na te denken, organiseren we op 22 mei alvast ons lanceringsevent.

Archief / ASSOCIATIONS