Fr

ASSOCIATIONS

De ACC en FeWeb hekelen eenzijdige weergave van de resultaten van het influencers onderzoek

Maandag 26 Februari 2024

De ACC en FeWeb hekelen eenzijdige weergave van de resultaten van het influencers onderzoek

Naar aanleiding van de enquête die eind 2023 werd uitgevoerd bij 576 Europese influencers door de Belgische Economische Inspectie op vraag van de Europese Commissie hebben de ACC en FeWeb een open brief gestuurd naar de FOD Economie waarin ze het persbericht van de betrokken FOD betwisten. 

De twee organisaties beweren dat de FOD Economie een zeer eenzijdige samenvatting maakt van de Belgische resultaten. “Naast het feit dat het om een wel heel beperkte steekproef gaat (31 Belgische influencers), worden internationale en Belgische resultaten door elkaar gebruikt om aan te tonen dat influencers de wetgeving onvoldoende naleven. Die wetgeving wordt bovendien heel strikt toegepast in het bericht, terwijl die allerminst duidelijk en eenduidig is in België”, aldus de ACC en FeWeb. 


Ze wijzen ook op “enkele anomalieën”: 

“78% van de influencers zou niet zijn ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen, terwijl dat maar voor één Belg het geval was. 6,5% van de influencers zou niet alle vereiste ondernemingsgegevens hebben vermeld, terwijl de interpretatie van de wetgeving daaromtrent nog maar in december vorig jaar is aangepast. De timing van de enquête werd niet bekendgemaakt. 38,7% van de influencers maakt op hun sociale media reclame zonder aan te geven dat het om reclame gaat, terwijl er van geen enkele andere zaakvoerder/merkbeheerder verwacht wordt dat hij dit op zijn/haar sociale media vermeldt. En 90% van de influencers zou niet ondubbelzinnig vermeld hebben dat het over een commerciële boodschap ging. Momenteel wordt echter enkel de vermelding “reclame” of “advertentie” als conform beschouwd, terwijl andere labels vaak beter de aard van de commerciële relatie aangeven. Het aanvinken van “betaald partnerschap” wordt niet als voldoende beschouwd terwijl dit in andere media de regel is (denk maar aan een publireportage of een product placement).”
 
De ACC en FeWeb vragen de FOD Economie dan ook om een nuancering van deze eenzijdige interpretatie.
 

Archief / ASSOCIATIONS