Fr

ASSOCIATIONS

Televisiereclame: de UBA maakt zich zorgen en tackelt DRR

Dinsdag 18 Oktober 2022

Televisiereclame: de UBA maakt zich zorgen en tackelt DRR

“Rekening houdende met de heilige Drievuldigheid - maximaal bereik in een kwalitatieve context voor een competitieve prijs – maken adverteerders zich zorgen over de achteruitgang in waarde van offline media”, aldus de UBA in de marge van een enquête die de vereniging eind september voerde bij haar leden.
 
50 adverteerders die samen ongeveer 25% van de mediabestedingen vertegenwoordigen, werden bevraagd over de “staat van de media in België”. Ze werden ook gevraagd naar hun mening over de evolutie van de prijs-kwaliteit verhouding van de media. Die werd eerder negatief beoordeeld voor de offline media – te beginnen met pers en tv – een trend die ook blijkt uit een soortgelijk onderzoek van de WFA – en als eerder positief voor OLV, “vermoedelijk doordat budgetten naar online video zijn doorgeschoven naar aanleiding van de algemeen stijgende prijzen”, aldus de UBA.
 
Vandaag betalen adverteerders zo’n 19% (zoals blijkt uit de WFA Outlook van dit jaar) meer voor tv-reclame t.o.v. de twee voorbije jaren, terwijl deze aan kwaliteit heeft ingeboet, oordeelt de UBA. Dat is volgens de vereniging o.m. te wijten aan een lager bereik en het (tijdelijk) wegvallen van de zogenaamde clash codes in het noorden (die ervoor zorgen dat twee of meer concurrerende merken niet samen in een enkel reclameblok opduiken, nvdr).
 
Wat betreft de belangrijke mediaconcentraties die het afgelopen half jaar plaatsvonden in België (de overname van L’avenir door IPM of de verkoop van RTL aan DPG Media en Rossel), is 68% van mening dat ze het moeilijker zullen hebben in hun onderhandelingen doordat dat deze spelers meer macht hebben om unilateraal contractvoorwaarden op te leggen.
 
“Het is voor de ontwikkeling van het Belgische medialandschap geen slechte zaak om sterke lokale spelers te hebben die het hoofd kunnen bieden aan de grote internationale aanbieders, zeker met een veranderend en steeds meer hybride mediagebruik van de Belgische consument”, aldus de UBA. “De mogelijkheid die een geconsolideerde regie biedt op vlak van communicatie is enorm voor adverteerders, maar alleen als hun commerciële strategieën hand in hand evolueren met hun marktversterkende rol in kwaliteit en innovatie.”
 
Nog volgens het onderzoek staat de sector door de hyperinflatie en de heersende energiecrisis onder druk. 73% van de respondenten gaf dan ook aan dat de inflatie een impact heeft gehad op hun budgetten in het voorbije jaar; 41% verwacht in 2023 minder te investeren in media.
 
Meer info hier.

Archief / ASSOCIATIONS