Fr

ASSOCIATIONS

Karen Corrigan (ACC): "Het risico is groot dat ons vak verwordt tot een commodity"

Zondag 28 Januari 2024

Karen Corrigan (ACC):

Na een geslaagd mandaat van vier jaar als voorzitter van de ACC heeft Marc Fauconnier de fakkel doorgegeven aan Karen Corrigan, oprichtster en CEO van Happiness, maar ook actief bestuurslid van de ACC sinds 2017.
 
De eerste ‘Leading Lady’ van de bureauvereniging licht alvast een tip van de sluier over haar programma en haar ambities.
 
Wat wordt concreet je rol binnen de ACC?
 
De belangrijkste rol van de ACC-voorzitter is om het strategische kader aan te geven waarbinnen de vereniging moet handelen om de uitdagingen waarmee al haar leden worden geconfronteerd te kunnen aangaan.
 
Hiertoe heb ik mijn visie voor de komende drie jaar uiteengezet in een kleine brochure met mijn ambities, prioriteiten en programma in detail toegelicht. Die zal ik voorleggen aan de Raad van Bestuur, die twee dagen bijeen zal komen om een gemeenschappelijk programma op te stellen en vooral te bepalen hoe, met wie en met welk expertisecentrum we het in de praktijk gaan brengen. Dit doen we uiteraard met de operationele ondersteuning op het terrein van Johan (Vandepoel, CEO van de ACC, nvdr), Petra (De Roos, de nieuwe MD) en hun team.
 
Het bestuur komt vervolgens elke vier maanden bijeen om te beoordelen in welke mate de implementatie van de vastgestelde prioriteiten vordert en, indien nodig, wijzigingen aan te brengen om ervoor te zorgen dat het actieplan soepel verloopt.
 
Het gaat allemaal heel professioneel en serieus.
 
Met welke ambities begin je aan je mandaat?
 
De komende drie jaar zullen de taken en het programma van de ACC gericht zijn op hoe we als ‘C.R.E.A.T.O.R.S’ nog meer waarde kunnen toevoegen aan de sector als geheel.
 
Om dit te bereiken is elke letter belangrijk: ‘C’ voor Client connection, ‘R’ voor Reputation, ‘E’ voor Eagerness, ‘A’ voor Ass kicking, ‘T’ voor Technology, ‘O’ voor Open, ‘R’ voor Resilient en, last but not least, ‘S’ voor Societal.
 
Vier jaar geleden zei mijn voorganger “We’re transformers”. Ik ga nog een stap verder en zeg “We’re value creators”.
 
In een steeds veranderende wereld zijn we het aan onszelf verplicht om de kansen te grijpen die voor ons liggen, om vorm te geven aan een toekomst met een centrale plaats voor creativiteit en innovatie, maar ook samenwerking tussen bureau en adverteerder, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect, als garantie voor succes en welvaart.
 
Met andere woorden, communicatie staat meer dan ooit voor het vak en de expertise die merken op elk niveau toegevoegde waarde zullen garanderen. In een wereld waar AI steeds meer plaats inneemt, met het risico dat het discours gestandaardiseerd wordt en steeds meer naar middelmatigheid neigt, zullen strategie en creativiteit onze beste wapens zijn om het verschil te maken voor onze klanten, want zij creëren waarde en dus groei. Machines doen dat beslist niet.
 
Daarom zal een van mijn prioriteiten zijn om opnieuw een sterke band van absoluut vertrouwen te creëren met adverteerders. Anders is het risico groot dat ons vak verwordt tot een pure commodity.
 
Wat met de verloning van de bureaus?
 
Ik geloof oprecht dat als een hele sector het goed doet, iedereen daarvan profiteert. Daarom hoop ik ook adverteerders ervan te overtuigen dat de toegevoegde waarde waarover ik spreek en die ik promoot, een prijs heeft en verdient. 
 
Helaas zien we nu dat de brutomarges van bureaus krimpen en vooral dat de EBITDA steeds meer onder druk komt te staan. Hiervoor zijn twee verklaringen. Aan de ene kant wordt er veel meer werk verwacht voor hetzelfde geld en aan de andere kant betekent meer werk meer personeel, dat uiteraard betaald moet worden...
 
Deze paradoxale combinatie is dodelijk voor elk bureau, vooral voor netwerkbureaus, waar de druk van het internationale management echt ondraaglijk wordt en hen dwingt om voortdurend te jongleren tussen de tevredenheid van hun klanten en die van hun aandeelhouders.
 
In mijn programma heb ik dat hoofdstuk ‘Money, money, money... must be funny’ gedoopt. Funny dus en zeker geen rem op de excellentie die ons vak zou moeten kenmerken.
 
Drie jaar is lang en kort tegelijk. Als je maar een enkele van je ambities zou mogen waarmaken, welke zou dat dan zijn?
 
Bovenal wil ik dat klanten hun bureaus weer gaan zien als echte partners, die niet alleen essentieel zijn voor hun business en hun merken, maar ook in hun eigen carrière.
 
Bovendien wil ik als eerste 'Leading Lady' van de ACC een voorbeeld zijn voor alle vrouwen die voor dit beroep hebben gekozen. Ik was niet voorbestemd voor een carrière in de reclame, ik ben er toevallig terechtgekomen, maar ik was onmiddellijk verkocht. Het is niet altijd makkelijk geweest, ik heb veel moeten opofferen en doe dat nog steeds, maar het is het echt waard.
 
Dus dames, ik weet dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar zet door en wees vooral altijd veerkrachtig - ook een belangrijk punt in mijn programma - want dat is de basis van succes in de dynamische wereld van communicatiebureaus. Het is ons schild tegen onzekerheid. Het is wat ons vooruithelpt waar de rest faalt.

Archief / ASSOCIATIONS