Fr

ASSOCIATIONS

Verbreding, verdieping en groepering op het menu van Johan Vandepoel (ACC)

Woensdag 1 Februari 2023

Verbreding, verdieping en groepering op het menu van Johan Vandepoel (ACC)

In 2023 is Johan Vandepoel tien jaar CEO van de ACC. Aan plannen en verwezenlijkingen geen gebrek voor de man die er al drie decennia aan bureauzijde had opzitten voor hij de leiding nam over de vakvereniging van communicatiebureaus. Een mooie aanleiding voor een gesprek over de recentste verwezenlijkingen van de ondertussen multidisciplinaire organisatie en haar plannen voor de nabije toekomst.
 
Voor wie nog te kort in de sector zit om zich je carrièreswitch te herinneren, waarom verliet je een goed draaiend bureau als BBDO om de ACC te gaan leiden?
 
Toen ik bij BBDO wegging om bij de ACC te gaan werken, vroeg iedereen me wat ik daar zou gaan doen. Ik dacht dat het goed zou zijn om parttime te gaan werken, omdat ik na 30 jaar toe was aan een rustigere periode. Ondertussen is het veel meer geworden dan een fulltime baan die ik met veel meer plezier doe dan al mijn jobs tevoren. Dat heeft alles te maken met het feit dat we besloten om de club van de reclamebureaus open te stellen voor andere creatieve communicatiedisciplines, een beslissing die we namen omdat alles sinds de komst van digital sneller moet, er veel meer touchpoints zijn en dat de opdrachtgevers willen dat merken overal dezelfde taal spreken. Vandaar de noodzaak en het nut van met meerdere partijen samen en tegelijk aan tafel te gaan zitten. Resultaat: alle disciplines werken aan hun versterking, maar doen dat allemaal onder dezelfde koepel, met ook een aantal gezamenlijke initiatieven die zorgen voor een soort van interdisciplinaire kruisbestuiving.
 
Wat zijn de voornaamste verwezenlijkingen die je uit die (recente) evolutie zijn bijgebleven?
 
We zijn erin geslaagd met onze Expert Centers zowat alle disciplines samen te brengen: eerst breidden we uit naar de event bureaus, dan met de content marketingbureaus, gevolgd door PR & influencer en vervolgens een hub teambuilding. Afgelopen jaar is er ook een Expert Center Brand Consultants bijgekomen, voor branding & designbureaus die in de toekomst als BelgianBranding.be naar buiten willen treden. Daardoor is ons ledenaantal in de loop der jaren gestegen van een 35-tal naar meer dan 200.
 
De ACC heeft geholpen om uniformiteit en coherentie te scheppen in prestaties, praktijken, niveaus, tarieven, enzovoort. Met dezelfde standaarden en normen voor iedereen, zodat er een common level field kon ontstaan. Die schaalgrootte hebben we nodig.
 
Waarom?
 
Omdat we zo veel meer kunnen bereiken en een groter draagvlak hebben. Dat is onder andere gebleken in de eventsector, waar we sinds corona geleerd hebben om over onze schaduw heen te stappen en samen te werken.
 
Wat dat kan opleveren, blijkt bijvoorbeeld uit wat we met de talentproblematiek gedaan hebben en waaruit CommCareers is ontstaan. Of, op initiatief van onze Raad van Bestuur, onze inspanningen inzake sustainability. Het was heel snel duidelijk dat we dat niet alleen zouden kunnen. Daarom hebben we vorig jaar alle vakverenigingen samengeroepen om de CommToZero alliantie te creëren. Die omvat naast de ACC, de UBA, de UMA en BAM ook alle andere vakverenigingen inclusief die van de Belgische media. Alle partners hebben een bijdrage geleverd om dat platform te bouwen. Dat heeft geleid tot resultaten als de greenwashing guidelines die vandaag door de JEP gehanteerd worden als richtlijn of de verschillende carbon calculators die we aanbieden. Verder hebben we onze schouders gezet onder de DE&I Guidelines. En in het licht van de huidige, meervoudige crisissen publiceerde ACC-voorzitter Marc Fauconnier tot slot nog ‘Hoera het is crisis’, met de bedoeling bureaus te helpen om zichzelf weerbaarder te maken.
 
Begin maart gaan we met ons bestuur op retraite om initiatieven verder uit te werken. We willen de toekomst van ons vak verzekeren door de heikele issues van nu op een constructieve manier aan te pakken.
 
Iets anders. Binnenkort zetel je zoals elk jaar in de jury van de AOTY (*) die Media Marketing organiseert samen met PitchPoint. Hoe kijk je daarnaar?
 
In feite denk ik dat de AOTY een soortgelijke evolutie doorgemaakt heeft als de ACC: de awards zijn verbreed en verdiept. Daarom vind ik dat ze beter Agencies of the Year in het meervoud zou heten, want er kan binnen de verschillende disciplines een Agency of the Year zijn dat van de gelegenheid gebruik kan maken om zichzelf in de vitrine te zetten tegenover de jury. In dat verband is het ook fijn dat het een jury van opdrachtgevers geworden is, want zij zijn diegenen met wie we willen samenwerken, meer als consultants dan als ideeënfabrieken.
 
Een idee waarmee ik wel rondloop als het over awards gaat, is om de vele bestaande disciplinaire awards te groeperen en samen te organiseren. Mijn droom is dat we de Midweek van de CommCrafts kunnen lanceren, met content overdag en feest ’s avonds. Dat zou toch fantastisch zijn? Bij deze is het ballonnetje opgelaten.

(*) ter herinnering, de uiterste datum om voor deze editie een dossier in te dienen is 6 februari. Meer info hier.

Archief / ASSOCIATIONS