Fr

ASSOCIATIONS

Tien jaar Creative Belgium door Arnaud Pitz en Jens Mortier

Vrijdag 10 Januari 2025

Tien jaar Creative Belgium door Arnaud Pitz en Jens Mortier

Op 8 januari vierde Creative Belgium zijn tiende verjaardag in het KMSKA in Antwerpen met een private diner.
 
Bij wijze van voorwoord bij 2025, een jaar dat in het teken zal staan van de tiende verjaardag van de Club, vind je hieronder de gezamenlijke toespraak van Arnaud Pitz en Jens Mortier die het afgelopen decennium aan het roer van Creative Belgium stonden.

Voor een keer laten we hun woorden - op hun verzoek - onvertaald en publiceren we tekst in zijn oospronkelijke, onvertaalde vorm.
 
Arnaud Pitz : Goedenavond dames en heren (en de menigvuldige varianten daartussen). Bonsoir Mesdames, Messieurs (et toutes les autres variantes).
 
Bienvenue dans les nouveaux locaux de Creative Belgium ! Comme vous pouvez le voir, on a vu modeste. Et soyez rassurés, les horreurs qui pendent ici vont disparaître.
 
C’est une période de transition, on doit encore un peu rénover. Les peintures et les statues vont bientôt dégager. On pourra alors accrocher les shortlists de ces 10 dernières années.
 
On se réjouit. Car il est surtout question de cela ce soir : 10 ans de Creative Belgium.
 
Ou plutôt, 10 ans où personne n’est encore parvenu à ne pas dire CCB ou Creative Club. Mais surtout, 10 ans que CB a été solidement rénové.
 
On a pu compter à l’époque sur Isabel et Greet samen met Jens en de board.
 
Jens Mortier : Dankjewel voor de lieve woorden, Arnaud, maar da's te veel eer ... voor de board.
 
Beste vrienden, 10 jaar geleden was de toenmalige CCB bijna failliet.
 
Onze organisatie is een (vzw) vereniging zonder winstoogmerk, en daar was ze bijzonder goed in.
 
In die mate zelfs dat een vergelijking met de (reserve)bank van The Chicago Bulls zich opdringt: ook wij zaten op zwart zaad.
 
Dus eerst en vooral een grote dankjewel aan onze grande dame Isabel.
 
(Je hebt de club opnieuw financieel gezond gemaakt dankzij - ondermeer - een aantal nieuwe sponsors, en de belofte van product placement hier en daar.
 
Wij willen dan ook waarschuwen dat in onze speech opnieuw reclame verstopt zit, maar daar zullen jullie normaal weinig of niets Van Marcke Badkamers & Keukens)
 
Beste vrienden, het begin van de avond is het uitgelezen moment om even stil te staan bij de verwezenlijkingen van de laatste 10 jaar. Vooral omdat straks, als iedereen hier zijn eerste lijn coke binnenheeft, stilstaan alsmaar moeilijker zal worden.
 
Arnaud Pitz: Creative Belgium en 10 ans, on est passé de 250 à 600 membres. 450 selon la police. Pour un total 6200 inscriptions aux awards, dont zéro pour Dovy Keukens.
 
CB en 10 ans, c’est une centaine d’événements et initiatives: Creatures Festival, Portfolio night, Creativity decoded et tout prochainement AD NIGHT.
 
Mais surtout, c’est la mise sur pied de CBS, pas la chaine d’info au USA mais bien la Creative Belgium School. Un simple post graduat en pub? Non, Creative Belgium School, c’est déjà une marque qui grandit dans le coeur des student et des futurs professionnels qui seront à cette table quand nous serons pensionnés. Cette école, c’est Greet et toi qui l’avez rendue possible. Cheers!
 
Jens mortier: En da's niet alles!
 
We kregen wel eens de kritiek dat Creative Belgium te Vlaams zou zijn. Terwijl ‘Creative Belgium’ niet eens Vlaams maar Engels is. Maar we hebben alsnog een Franstalige président aangesteld, met de geweldige Arnaud Pitz.
 
En er waren de Creative Sessions over meer bewustwording rond 'gender'. Want te veel mensen denken nog altijd dat gender iets is dat je samen met wasabi bij de sushi krijgt. Terwijl het ook heel lekker kan zijn bij tikka massala van kip.
 
Arnaud Pitz : En 10 ans, CB est passé d’un simple award à une marque forte, avec une identité unique que beaucoup d’associations nous envient…  D’un club fermé sur lui-même à une communauté ouverte et impliquée. D’un vulgaire chapeau à une récompense pour la société, les jeunes, les femmes, les étudiants.
 
En 10 ans, on est passé de la grosse soupière du Relais du Marquis, rue de la Planchette 18 à 1460 Ittre à la modernité du CB Clubhouse, Ballaerstraat 99 à Antwerpen, Capitale de la cocaïne, de prostitutie, mauvais football en de eigenaars van verongelukte oldtimer Porsche.
 
Isabel, au nom des membres de Creative Belgium, des membres du board, de Amber et Lynn, nous te remettons un award qui vient du coeur.
 
Jens Mortier : Dames en Heren, there is a Grand Prix in the categories: Brand Engagement, Long Term Creative Outfit and Direct Response (with elegance).
 
Arnaud Pitz : Isabel, merci pour ton engagement dans notre communauté, pour ne pas dire le mot club.
 
Tu défends les valeurs de CB envers d’autres associations qui parfois essayent de venir sur notre territoire. Comme on peut le voir sur notre nouveau site internet, notre territoire a un drapeau et nous sommes tous ici là pour le défendre. Merci en applaus voor de grande dame van Brave little Belgium!
 
Jens Mortier : Slechte reclame is ook reclame, zegt het spreekwoord. En gelukkig maar, want anders zouden we hier niet zo talrijk aanwezig zijn vanavond.
 
Maar een grote uitdaging vdoor de toekomst blijft het gebrek aan instroom van jong talent - zoals u kan zien ... rondom u.
 
Het is onze gedeelde verantwoordelijkheid jong talent naar de sector te lokken. Arnaud en ik zijn nu al drie keer aan een kleuterschool gaan staan om kindjes te vragen of ze veel geld willen verdienen voor een relatief kleine inspanning. We zijn nu drie arrestaties verder, wij blijven dat niet doen.
 
Arnaud Pitz : Cette soirée est un moment hors du temps, dont se souviendra et qui aura sa place dans un musée.
 
Merci à tous d’être présents ce soir. Vous êtes toutes et tous le coeur de ce club qu’on n’appelle plus club mais qui n’a jamais été aussi club qu’aujourd’hui.
 
Je vous souhaite une bonne soirée allemaal met Neckermann en Flair Magazine.
 
Foto Janne Gooiker

Archief / ASSOCIATIONS