Fr

ASSOCIATIONS

Arnaud Pitz: "Creative Belgium moet terug naar de fundamentals om opnieuw een sterkere Club te bouwen"

Zondag 2 Juni 2024

Arnaud Pitz:

Een jaar na zijn aantreden vonden we Arnaud Pitz, de voorzitter van Creative Belgium (en medeoprichter van Egghunter) bereid om een eerste balans op te maken. Het was een mooie gelegenheid om terug te blikken op het evenement waarnaar de hele sector had uitgekeken: het gala van de Creative Belgium Awards 2024 op 31 mei. De avond was des te specialer omdat het Gala na meer dan tien jaar in het Casino van Knokke voor het eerst terugkeerde naar de hoofdstad.
 
Voor MM was het een gelegenheid om ons hoedje af te nemen voor Mister President: omdat hij zijn belofte nooit voor de makkelijke weg te kiezen nakwam en zonder aarzelen uit zijn comfortzone stapte. Met de bedoeling de jongere generatie ervan te overtuigen dat reclame echt een geweldig beroep is. En om adverteerders duidelijk te maken dat creativiteit een allesbehalve gewaagde investering is. 
 
Wat voor balans maak je op na een jaar als voorzitter van Creative Belgium?
 
Het is niet echt een volledig jaar geweest, aangezien we pas eind augustus/begin september echt van start zijn gegaan. Maar los daarvan zijn deze eerste paar maanden ontzettend druk geweest, met enorm veel dingen waarover ik meteen moest beslissen. Ik heb veel nagedacht over de regels, de inschrijvingsprocedures, de samenstelling van de jury's en of het nuttig zou zijn om adverteerders op te nemen - wat volgend jaar zeker het geval zal zijn.
 
Tegelijkertijd moesten we de belangrijkste punten van het manifest dat ik had opgesteld in de praktijk brengen om de projecten die ik in de drie jaar van mijn mandaat wilde uitvoeren, op te lijsten en te presenteren.
 
Met het hele bestuur hebben we een agenda en een actieplan opgesteld. We hebben de taken verdeeld naar affiniteit. Onze eerste prioriteit daarbij was om studenten en young professionals te benaderen: om de eersten enthousiast te maken voor het communicatievak en de laatsten aan bureauzijde te houden. Met die doelstelling voor ogen zal elk bestuurslid zijn steentje bijdragen en naar scholen gaan om les of presentaties te geven. Zelf zal ik vanaf volgend jaar elke zaterdagochtend lesgeven aan het IHECS.
 
Met andere woorden, de rode draad is betrokkenheid: het gaat voortaan veel verder dan je bureau vertegenwoordigen op belangrijke momenten. In de Raad van Besteer zetelen bij Creative Belgium impliceert dat je een echte rol opneemt.
 
Het kost tijd om het allemaal te organiseren en in te vullen, maar het is ook spannend en lonend. We zijn echt een geweldig team en iedereen geeft present. In dat opzicht ben ik heel tevreden.
 
Had je de omvang van de taak die je wachtte goed ingeschat?
 
Ja en nee... Zoals ik al zei in mijn allereerste interview als voorzitter, heb ik er niet veel over nagedacht. Ik zag het als een eer en ging ervoor. Pas als je eenmaal op je plek zit, besef je echt de volle omvang van de taak en de missies die je er zelf hebt aan toegevoegd.
 
Ik denk in het bijzonder aan de CB Awards, waarvoor ik onder andere het gala opnieuw naar Brussel wilde halen. Bij het nemen van de beslissing had ik de omvang van de verandering nog niet echt ingeschat, maar het maakt deel uit van de vernieuwing die ik absoluut wilde inluiden.
 
Het Casino in Knokke waar alles al jaren vlekkeloos verliep inruilen voor Brussel, waar alles opnieuw moest worden uitgevonden, was echt stresserend en vermoeiend - arme Amber (van Elk, awards & project manager bij Creative Belgium, nvdr), die ik graag wil bedanken, kan dat beamen. Maar het was net zo spannend en waardevol. Uiteindelijk is dat ook wat we elke dag doen als communicatieprofessionals: alles in vraag stellen en uit onze comfortzone stappen.
 
Ik houd wel van de gedachte dat Creative Belgium risico’s durft te nemen en dat er een nieuwe wind waait.
 
Wat vind je van het palmares 2024?
 
Wat me het meest verheugt, is het feit dat er meer 'profit' dan 'non profit' adverteerders zijn. Er is wat dat betreft een veel betere balans en dat is al een heel goed eerste signaal: commerciële adverteerders en merken hebben meer zichtbaarheid.
 
Persoonlijk heb ik altijd gewild dat de grote, mooie ideeën die creatieve prijzen winnen aan de basis liggen van campagnes die mijn moeder en de mensen in de straat aan het lachen maken, en niet van een of ander insider, niche ding dat niemand ziet... Dus ik kan alleen maar blij zijn met het palmares dat toont dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten - adverteerders en creatieven - en dat creativiteit de business van de eerste categorie dient, niet andersom.
 
Net als de Cannes Lions of de Effie Awards doen, is het je ambitie om de content van deze creatieve prijzen beter te benutten en meer uitleg te verschaffen over het verhaal achter de Grand prix en Gold. Heb je al iets concreets kunnen opzetten?
 
Ja, en je mag nu al 5 september in je agenda zetten. Dan organiseren we ‘CB A Decoded’, een gloednieuw evenement waarop de Gold-winnaars, inclusief adverteerders, hun winnende case zullen toelichten: hoe zit die in elkaar en wat waren de doelstellingen? Welke problemen deden zich voor en hoe werden die opgelost? Hoe heeft de campagne geholpen? Enzovoort. Kortom, om echt het inspirerende verhaal achter de award te vertellen, om mensen te stimuleren in hun dagelijks leven de grenzen wat verder te verleggen.
 
Daarom vroeg ik UBA-CEO Luc Suykens ook op het podium om zelf de Long Term Creative Brand Platform Awards uit te reiken aan de winnaars. Het feit dat het hoofd van de adverteerdersvereniging deze awards uitreikt is ook een belangrijk teken van openheid, en een mooi symbool omdat deze trofeeën de sterke, langdurige relatie belonen die kan bestaan tussen een klant en zijn bureau.
 
Nog een laatste woord?
 
Zoals ik al zei in mijn toespraak op het gala, ben ik ervan overtuigd dat het altijd goed is om onszelf uit te dagen en onze gewoontes van tijd tot tijd achter ons te laten.
 
Dat is wat ik wilde doen door de CB Awards-ceremonie terug naar Brussel te halen. De keuze van de locatie, Asiat Park in Vilvoorde, is bijzonder symbolisch, met zijn verlaten industrieterrein: ruig en ruw, mijlenver verwijderd van de glitter en glamour van het Casino in Knokke... Dat is waarnaar we terugmoeten: de basis, de fundamenten en iets rwuer en ruigers, om een nog sterkere club op te bouwen.

Archief / ASSOCIATIONS