Fr

ASSOCIATIONS

To be or not to be, door Griet Byl (MM)

Zondag 6 Oktober 2024

To be or not to be, door Griet Byl (MM)

Prijsuitreikingen, we hebben er wel wat, in onze sector. Ze zijn niet alleen een gelegenheid om toch nog een keer een paar hakken en een zwart jurkje uit de kast te halen, ze hebben daarnaast ook een minder vestimentair nut. Zo voorzien ze de winnaars van hun 30 seconds of fame en een hopelijk iets blijvender gevoel van voldoening, prijken de beeldjes geheid in de prijzenkast aan elke zichzelf respecterende bureaureceptie en staan ze mooi op elk cv. Los daarvan, en alle gekheid op een stokje, hebben awards ook een impact op het prestige, de professionele perceptie en dus het ook economische gewicht van de uitreikende sector in het algemeen. Als ze ernstig georganiseerd en genomen worden toch.

Dat geldt al enkele decennia voor de Effie Awards, ooit in ons land geïntroduceerd door de volstrekt unieke Josephine Overeem die de lat van meet af aan en beklijvend hoog legde voor al wie van ver of dichtbij met de prijs te maken had. Menig laureaat heeft knikkende knieën én een briljante carrière overgehouden aan zijn eerste podiumpresentatie in Bozar.

Tot op vandaag behoort de drietrapse award dan ook tot de meest gegeerde prijzen voor adverteerders en hun bureaus. Ze kunnen de erkenning immers goed kunnen gebruiken in ons kleine reclameland: eerstgenoemden omdat zo’n Effie nu eenmaal zwart op wit aantoont dat hun communicatie werkt, laatstgenoemde omdat het beeldje ze helpt alle ballen in de lucht te houden, geprangd als ze zitten tussen consoliderende holdings, internationaliserende accounts en onder druk staande budgetten. Om van het almaar complexer wordende vak, de verschuivende prioriteiten bij hun klanten en de toenemende inmenging van AI nog maar te zwijgen.

Het was dus vast met plezier dat de lokale spelers Effie-voorzitter Marc Frederix in zijn slottoespraak adverteerders hoorden aanmoedigen om te investeren in reclame (de uitdaging), de industrie om positieve verhalen te vertellen (de kans) en ons allemaal om de tekortschietende aandacht voor duurzaamheid bij te sturen (de missie). “Reclame zal ethisch zijn of niet zijn”, formuleerde hij het treffend met zijn kersverse pet als voorzitter van de Raad voor Reclame.

Dat die Raad 2.0. zich terdege bewust is van de zwarte wolken die zich bij momenten en momenteel lijken samen te pakken boven onze industrie, werd duidelijk bij de publicatie van diens memorandum enkele weken geleden. Dat diezelfde Raad en zijn beslagen leden wel degelijk een actievere rol willen spelen in het voortbestaan van een reclame-industrie die naam waardig, blijkt onder andere uit de plannen om de banden met de andere spelers nauwer aan te halen. “We moeten ons samen met de vertegenwoordigers van de tripartite bestaande uit bureaus, adverteerders en media, maar ook de tech-spelers, vertegenwoordigd door BAM en de beroepsfederaties, buigen over de kwesties van de toekomst, de risico's en uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd”, zei Annie Courbet die de reflectiecommissies binnen de Raad gaat coördineren daarover in een interview met MM.

Aandacht voor de leefbaarheid van onze eigen lokale media en marketing met al zijn betrokkenen staat vast en best met stip op nummer een in dat prioriteitenlijstje. We mogen hopen dat het respect en de ethiek die nodig zijn om daar sterk werk van te maken duurzamer zullen blijken dan het buzzword potentieel van beide termen.

Archief / ASSOCIATIONS