Fr

ASSOCIATIONS

UBA en ACC presenteren tien principes om AI goed te gebruiken

Dinsdag 26 Maart 2024

UBA en ACC presenteren tien principes om AI goed te gebruiken

Na het handvest van C Square voor een ethisch gebruik van AI in commerciële communicatie, publiceerden de UBA en de ACC nu op hun beurt een charter rond de kwestie.
 
Guidelines Artificial Intelligence & Communication’ belicht tien principes die merken en bureaus in overweging moeten nemen om op een verantwoorde manier gebruik te maken van AI in commerciële communicatie.
 
Deze richtlijnen worden beschreven als een stappenplan om de ethische en juridische subtiliteiten van AI te begrijpen en om te helpen het potentieel ervan op verantwoorde en effectieve wijze te benutten. Ze zijn dynamisch van opzet en zullen regelmatig worden bijgewerkt om de nieuwste technologische en juridische ontwikkelingen op het gebied van deze tools te weerspiegelen.
 
Het document werd opgesteld in partnerschap met het advocatenkantoor AdaStone en met de steun van UBA- en ACC-leden, onder wie Tim Colman (Lead Performance Campaigns & Innovation, Proximus) en Louis Gheysens (CEO, StoryMe).
 
“Het gebruik van artificiële intelligentie zou moeten worden gezien als een interessante kans voor merken om op een efficiëntere en betrouwbaardere manier commerciële communicatie uit te werken. Maar dat kan enkel als er ook rekening wordt gehouden met aspecten zoals ethiek, inclusie, diversiteit, bescherming van persoonsgegevens, vertrouwelijkheid, duurzaamheid en de strijd tegen discriminatie. Daarom werkten UBA en ACC samen met AdaStone deze richtlijnen uit om merken en agentschappen te helpen artificiële intelligentie in al hun communicatie correct te gebruiken”, aldus Mira De Maeyer, voorzitter van UBA.
 
“AI zal niet meer verdwijnen. Meer nog. We zouden beter ophouden met het te beschouwen als een bedreiging en het omarmen als een volwaardig onderdeel van onze manier van werken. Aangezien het een nieuw gegeven is, moeten we het ethische aspect ervan nog zien te integreren. Dat wordt ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen van onze sector de komende jaren”, aldus Karen Corrigan, voorzitter van de ACC.

Archief / ASSOCIATIONS