Fr

ASSOCIATIONS

Creative Belgium & Voices of our Industry vol. 2: de werkpunten

Maandag 6 November 2023

Creative Belgium & Voices of our Industry vol. 2: de werkpunten

Omdat het zich actief wil inzetten voor een diverse, inclusieve en egalitaire industrie, met als doelstelling te bouwen aan een sector waarin iedereen zich thuis voelt, lanceerde Creative Belgium in maart dit jaar de tweede editie van zijn ‘Voices of our Industry’ peiling. Dat gebeurde in samenwerking met iVox dat nu met de resultaten komt.

Het onderzoek peilde bij 500 respondenten naar een aantal thema’s met betrekking tot lichamelijk en psychologisch welzijn op de werkvloer. “De helft van de respondenten bij deze editie is jonger dan 34 jaar” aldus Isabel Van den Broeck, MD van CB. “Dat verheugt ons, des te meer omdat 91% van plan is nog minstens vijf jaar in de sector te blijven.”

De enquête leverde een aantal niet onbelangrijke learnings op. Volgens de resultaten scoort de creatieve industrie goed op “gelukkig zijn”. Tegelijk zijn de respondenten wel op zoek naar een lichtere werkdruk en een sterker betrokken communicatie vanuit het management. Ook verwachten ze meer duidelijkheid over de purpose van hun bureau. Nog volgens de resultaten zit het loon wel goed en is ook het gevoel van de verdiende erkenning te krijgen wel aanwezig. Ook de flexibiliteit met betrekking tot werkplaatsen en -tijden wordt gewaardeerd.

“Bij de werkpunten zien we een opvallend tekort aan mentoring, wat een cruciale rol speelt in de professionele ontwikkeling”, aldus Isabel Van den Broeck. “Amper vier op tien zegt een mentor te hebben of gehad te hebben. Dat cijfer is verrassend laag in onze sector waar teamwork belangrijk is.” De grootste uitdaging is en blijft echter een minder homogene industrie worden. “Werknemers met een etnische achtergrond en mensen met een beperking zijn nog steeds ondervertegenwoordigd. Dat zien we zelfs nog altijd op de schoolbanken”, aldus de MD. Ook ongepast gedrag op de werkvloer blijkt nog steeds problematisch. “Dat is zelfs toegenomen in vergelijking tot drie jaar geleden, maar wellicht omdat de bewustwording toegenomen is”, zegt de MD. Ze benadrukt wel zeer uitdrukkelijk dat het hier vooral over elke vorm van verbale intimidatie of discriminatie, vaak in verband met gender of ras.

Dat brengt ons bij de actiepunten die Creative Belgium aan de resultaten en learnings koppelt. Met betrekking tot ongewenst gedrag lanceert CB bijvoorbeeld een online form om problemen aan te klagen. Om de diversiteit te stimuleren zal de vereniging dan weer een jaarlijkse ‘All-in Day’ op 3 oktober en All-in Alliance lanceren om de aandacht te vestigen op diversiteit, gelijkheid en inclusie. “We gaan daarvoor een taskforce oprichten”, kondigt Isabel Van den Broeck aan. “We koesteren de ambitie om de toegang tot de sector voor andere, minder evidente profielen die niet tot bij ons geraken te bevorderen, ook door bijvoorbeeld de toegang tot bepaalde events gratis te maken voor bepaalde categorieën deelnemers.” Om iets te doen aan het tekort aan trainings, voorziet Creative Belgium ook een uitbreiding van zijn workshops inzake presentatieskills, leadership en technologie. “Kortom, dit onder zoek levert de werkpunten voor de komende drie jaar”, besluit de MD die nog wijst op de ambitie van CB om haar nieuwe lokalen in Antwerpen te doen uitgroeien tot een safe place voor iedereen in de sector in alle mogelijke betekenissen.

Archief / ASSOCIATIONS