Fr

ASSOCIATIONS

WFA bevestigt opschorting van GARM

Vrijdag 9 Augustus 2024

WFA bevestigt opschorting van GARM

De klacht van Elon Musk, die GARM ervan beschuldigt de antitrustwetten te overtreden en de leden van de alliantie een georganiseerde advertentieboycot van X aanwrijft, lijkt de Global Alliance for Responsible Media te hebben genekt.
 
Zonder X rechtstreeks te citeren, maakte de WFA in een persbericht van 9 augustus officieel de opheffing bekend van de sectorvereniging die sinds haar oprichting vijf jaar geledende sociale netwerken voortdurend onder druk zette controlemogelijkheden te ontwikkelen waarmee adverteerders de verspreiding van hun advertenties kunnen sturen en zo schadelijke content kunnen vermijden.
 
“GARM is een kleine organisatie zonder winstoogmerk en de recente aantijgingen, die helaas een verkeerd beeld geven van haar doel en activiteiten, hebben verwarring gezaaid en een zware druk gelegd op haar middelen en financiën. GARM heeft daarom de moeilijke beslissing genomen om haar activiteiten te staken”, aldus de WFA verklaring.
 
Volgens Business Insider, dat verwijst naar een e-mail van WFA-CEO Stephan Loerke aan zijn leden, is de vereniging van plan de beschuldigingen van X voor de rechter aan te vechten, in de overtuiging dat de uitkomst van deze zaak zal aantonen dat al haar activiteiten met volledig respect voor concurrentie worden gevoerd.
 
De World Federation of Advertisers wijst erop dat GARM sinds de oprichting de transparantie van ad placements op sociale media verbeterdheeft, meer bepaald door de industrie vrijwillige en concurrerende tools aan te reiken. Voorzieningen als de Brand Safety Floor en het Adjacency Standards Framework hebben merken geholpen onafhankelijk hun eigen specifieke veiligheidskaders te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat hun reclamebestedingen niet onbedoeld illegale of schadelijke content ondersteunen die hun imago schaadt. “Deze tools hebben het mogelijk gemaakt om het aantal van dergelijke advertenties te verminderen van 6,1% in 2020 tot 1,7% in 2023”, aldus de WFA.
 
Naast adverteerders, bureaus en veel AdTechs waren ook de grote platforms lid van GARM - Google, Meta, TikTok en zelfs X, totdat het deze week de groep aanklaagde. De alliantie werd gelanceerd tijdens Cannes Lions in 2019, op een moment dat grote adverteerders op zoek waren naar een manier om de chaos die heerste (en nog steeds heerst, in feite) op sociale media te beteugelen.
 
GARM werkte nauw samen met grote bureaus en belangrijke adverteerders zoals Unilever en P&G. De systemen die de Alliantie hielp opzetten om online advertenties te controleren, stimuleerden ook de groei van advertentie-auditbedrijven, zoals IAS en DoubleVerify.

Archief / ASSOCIATIONS