Fr

ASSOCIATIONS

The world is a stage, the stage is a world of entertainment, door Petra De Roos (managing director, ACC)

Zondag 1 September 2024

The world is a stage, the stage is a world of entertainment, door Petra De Roos (managing director, ACC)

Showmanship. Het woord van de dag voor mij en vele anderen afgelopen dinsdag op de UBA & UMA Mediadate. Het bekende pleidooi van Orlando Wood om de rechterhersenhelft terug de aandacht te geven die het verdient in ons reclamewerk sneed hout.

Er zijn van die momenten dat het je opvalt dat een topic op veel plekken tegelijk aandacht krijgt. Dat gevoel had ik afgelopen week en dat stemt me vrolijk. De impact die effectieve creatie kan maken wordt terug uitgebreider op de agenda gezet. Cannes en Effie die samen gaan, Wood & Hegarty die samen een initiatief nemen en jawel, ook jullie eigen ACC heeft de afgelopen maanden stevig gewerkt rond dit topic. Het resultaat: een paper over Creative Effectiveness onder de titel MC = E². Hoe marketing met creativiteit leidt tot meer effectiviteit. Met cijfers én concrete tips die aansluiten bij het pleidooi van afgelopen dinsdag:

We moeten showmanship terug brengen.

Niet alleen omdat het plezanter is (hoewel dat niet geheel onbelangrijk is, het is verdorie een pak plezieriger to be in showbusiness, een aantrekkelijkheidsboost die onze sector best kan gebruiken), maar vooral omdat het de meest effectieve keuze is. Het brengt op.

Als we de vergelijking even doortrekken: Het kan ongelofelijk beangstigend zijn om in de coulissen te staan van een podium van een volle zaal (heel veel GRP’s) en iets nieuws (creatiefs) te proberen. Zenuwachtig voor de reacties van het publiek, bang om je tekst straks niet meer te weten, en dan moeten de reviews van de recensenten (CEO’s) ook nog komen. Dat is ook een beetje wat er bij campagne-ontwikkeling gebeurt. The stakes are high. Maar om die staande ovatie te krijgen en om de mensen in de zaal enthousiast genoeg te laten zijn om het door te vertellen (NPS) zodat er extra shows geboekt worden (businessresultaten), moet je verrassen. Raken. Entertainen, …

We mogen ons niet laten ontmoedigen door te denken dat dit een pleidooi is om iedereen uit te dagen om de Cirque du Soleil van de campagnes te maken – maar everybody loves Cirque du Soleil, right - ook voor de “fluent device” van Het Echt Antwaarps theater is een trouwe doelgroep. Laat het een boost geven aan creativiteit ter wille van de effectiviteit.

We hopen met onze whitepaper soms de souffleur in het theater te kunnen zijn die je met meer zelfvertrouwen het podium doet opgaan en de keuzes te maken die je recht naar een ander podium leiden. De Effies bijvoorbeeld.
 
PS: Heb je bij het lezen van de titel een deuntje in je hoofd gehoord? That’s your right brain 😉

Archief / ASSOCIATIONS