Fr

ASSOCIATIONS

CommCareers: bureaus aan de slag

Donderdag 6 Oktober 2022

CommCareers: bureaus aan de slag

Het is niet zo gebruikelijk dat de ACC en de UMA hun inspanningen bundelen. Dat deden ze onlangs voor CommToZero, en nu opnieuw met het CommCareers-platform dat de twee verenigingen net hebben gelanceerd. Doelstelling: studenten (hogescholen en universiteiten) en werkzoekenden in contact te brengen met communicatie- en mediabureaus.

Tot nu toe hebben zich al 72 bureaus ingeschreven, zijn er 49 stageplaatsen en 45 vacatures beschikbaar en hebben 18 professionals hun diensten als spreker aangeboden.

De ACC en UMA nemen nu contact op met scholen om hun leerlingen op het bestaan van platform te wijzen en zo de afstand tussen jong talent en de communicatiesector te verkleinen.

“Het zijn inderdaad de human resources die de kwaliteit van een bureau maken, en nieuwkomers moeten de stabiliteit garanderen”, benadrukt UMA-voorzitter Hugues Rey.

“Wij zien geen spontane vraag meer naar klassieke reclame”, aldus ACC-voorzitter Marc Fauconnier. “Dat is een generatiekwestie, en een kwestie van perceptie. We moeten deze generatie dus tegemoet treden en tonen wat het dagelijkse werk van de bureaus inhoudt. Uitleg geven tijdens een theoretische cursus in het laatste jaar is niet efficiënt. De ACC riep een expertisecentrum voor jong talent in het leven, maar dat was nog niet af. Dat is de bedoeling van het bovengenoemde platform.”

Op de vraag of er geen tegenstelling bestaat tussen de grondbeginselen van de commerciële communicatie en de maatschappelijke waarden van de nieuwe generatie, heeft Marc Fauconnier een genuanceerd antwoord: “Advertising is for the good as for the bad. Het is perfect mogelijk om in positieve zin aan reclame te doen. We moeten afstappen van de oude perceptie van reclame en onze business vanuit duurzame invalshoeken bekijken.”

Johan Vandepoel, CEO van de ACC, denkt hetzelfde: “De promotie van onze disciplines is een missie op middellange tot lange termijn, en die begint bij de studies. Maar het moet goed aangepakt worden. Wij hebben een brug geslagen tussen tal van instellingen voor hoger onderwijs en onze beide verenigingen om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen, of het nu gaat om stages, werkaanbiedingen of zelfs speeddates, de tussenkomst van gastsprekers bij bepaalde opleidingen in het hoger onderwijs, of bureaubezoeken om te sensibiliseren vroeg in het proces.” Deze ‘missing link’ zoals het ACC-duo CommCareers omschrijft, zal vrij toegankelijk zijn.

Archief / ASSOCIATIONS