Fr

ASSOCIATIONS

UBA en ACC presenteren nieuw typecontract

Dinsdag 15 Oktober 2024

UBA en ACC presenteren nieuw typecontract



In samenwerking met het advocatenkantoor AdaStone hebben UBA en ACC hun standaardcontract geactualiseerd. Bedoeling: de wederzijdse verplichtingen van de klant en zijn bureau, de bescherming van intellectuele eigendomsrechten en het verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie verduidelijken.
 
In dit opzicht bepaalt het contract dat het bureau AI mag gebruiken als onderdeel van zijn opdrachten, maar dat de klant het recht heeft om het gebruik ervan te weigeren als hij kan aantonen dat dit zijn imago zou schaden. Bovendien moet het gebruik van deze systemen een strikte ethiek respecteren en voldoen aan het AI-beleid van de klant, indien van toepassing.
 
"Dit contract biedt merken een tool om een betrouwbare en sterke samenwerking met bureaus op te bouwen. Het houdt rekening met de evolutie van technologieën, in het bijzonder Artificiële Intelligentie, door het gebruik ervan, de transparantievereisten en de verantwoordelijkheden te definiëren. Dit contract sluit aan bij de missie van de UBA om haar leden up-to-date hulpmiddelen aan te bieden, zodat ze effectief ondersteund worden bij het bouwen van hun merken in een complexe marketingomgeving”, zegt Mira De Maeyer, voorzitter van UBA.
 
"Er is een wijs gezegde: 'Les bons comptes font les bons amis'; en hetzelfde geldt voor goede contracten. Een goed uitgebalanceerd contract dat rekening houdt met alle mogelijke problemen helpt de samenwerking tussen merken en bureaus te versterken. Aangezien elke merk/bureau-relatie anders is, biedt het contract veel opties waaruit beide partijen samen kunnen kiezen. Dat maakt het geschikt voor alle communicatiedisciplines en voor alle soorten merk/bureau-relaties”,  aldus de CEO van ACC.
 
Het contract is hier beschikbaar.

Archief / ASSOCIATIONS