Fr

ASSOCIATIONS

CommPass: alive & kicking

Zondag 1 December 2024

CommPass: alive & kicking

Het management van CommPass bracht de vakpers samen voor een inspirerende lunch, waarbij we van gedachten konden wisselen over de ontwikkelingen in de markt en over de vereniging die in 1987 opgericht werd onder de naam GRP. Die wil vandaag meer dan ooit alle mediaprofessionals samenbrengen.
 
In het gezelschap van Gino Baeck (GroupM) en Christine Van den Berghe (Lijncom), respectievelijk voorzitter en ondervoorzitter van CommPass, herinnerde directeur Ann Hoerée er om te beginnen aan dat het lidmaatschap sinds 2020 gestaag groeide (+56% bij corporate leden en +171% bij de individuele leden).
 
“Ons belangrijkste product is en blijft ons opleidingsaanbod. Wie bieden sterke opleidingen, op maat van de markt, waarover we duidelijker en transparanter hebben gecommuniceerd. Of het nu gaat om de Media School, de Media Academy of de Media Sessions, deze opleidingen worden door een groeiend aantal deelnemers gevolgd en krijgen uitstekende evaluatiescores”, aldus Ann Hoerée. Vorig jaar werden 80 CommPass-certificaten uitgereikt.
 
Netwerken tussen marktspelers en samenwerken met andere beroepsverenigingen staan ook hoog op de agenda van het CommPass-management. Dat blijkt onder andere uit het succes van de AMMA’s. Die mochten voor hun laatste editie 185 dossiers verwelkomen; de prijsuitreiking die werd bijgewoond door meer dan 630 professionals, terwijl partnerschappen met de UMA, VIA, AEA en het CIM zich verder ontwikkelen.
 
Innovatie is ook een van de stokpaardjes van de board: “We hebben ons aanbod vernieuwd, onze website herzien, CommPass Jobs gelanceerd en ons Replay-aanbod uitgebreid.”
 
Diezelfde aandacht voor innovatie is een van de drijvende krachten achter Club 33, dat jongeren onder de 33 jaar wil samenbrengen rond actuele thema's: “Dat is een van onze uitdagingen: jongeren bereiken en betrekken. Millennials vertegenwoordigen 51% van de deelnemers aan onze activiteiten, maar we missen een sterke band met Gen Z en ook hen willen we bereiken. Club33 moet zich dus meer positioneren als de media community voor jong talent: een springplank voor start-ups in de media.” In dat verband wordt momenteel gesleuteld aan de formule van het Club33 Café, met een bredere waaier aan thema’s en een nieuw zomernetwerkevenement.
 
Andere uitdagingen zijn het aantrekken van meer onderzoeksbureaus en adverteerders, de verdere aanpassing van het aanbod aan de huidige trends en behoeften en “inspireren tot innovatie”, aldus Ann Hoerée. En laten we vooral de verjaardagseditie van de AMMA’s niet vergeten: die vieren in 2025 hun 20ste verjaardag met wat een “feestelijke en gedenkwaardige editie” zal worden.
 
Samengevat is Gino Baeck blij met het werk dat zijn bestuur heeft verzet: “De mediawereld verandert snel en als organisatie moesten we slim inspelen op de behoeften van onze doelgroepen. Ik denk dat we dat gedaan hebben en ik ben ook blij dat CommPass nu een financieel gezonde organisatie is.”
 
“CommPass wil de benchmark blijven voor inspiratie, vorming en netwerken in de media-industrie. Samen met onze leden, partners en raad van bestuur kijken we vol vertrouwen uit naar de volgende fases in onze geschiedenis”, vatte Christine Van den Berghe bij wijze van besluit samen.

Archief / ASSOCIATIONS