Fr

ASSOCIATIONS

X v. WFA: overtreedt GARM Amerikaanse antitrustwetgeving?

Woensdag 7 Augustus 2024

X v. WFA: overtreedt GARM Amerikaanse antitrustwetgeving?

Het charmeoffensief in Cannes draaide op niets uit dus. Nadat hij adverteerders eerder al had verteld dat ze de pot op konden, haalt Musk nu het zware geschut boven: “We hebben 2 jaar lang vrede geprobeerd, nu is het oorlog”, zei hij op X.
 
Daarmee verwijst hij naar de juridische stappen die zijn sociale netwerk onderneemt tegen de World Federation of Advertisers (WFA) en de Global Alliance for Responsible Media (GARM). Die beschuldigt Musk van het overtreden van antitrustwetten doordat ze verantwoordelijk zouden zijn voor een advertentieboycot van X die het bedrijf miljarden (sic) zou hebben gekost.
 
X beweert dat de WFA, GARM en een aantal van hun leden hun “systematische illegale boycot” door adverteerders hebben gecoördineerd onder het mom van bezorgdheid over problemen met brand safety op X.
 
“Collectieve actie ondernomen door concurrerende adverteerders om brand safety normen voor sociale media op te leggen, saboteert het concurrentieproces en zorgt ervoor dat de standpunten van een groep met marktmacht zwaarder weegt dan de belangen van consumenten”, aldus X in zijn klacht.
 
“Ik heb in goed vertrouwen samengewerkt met marketeers over de hele wereld om onze innovaties te presenteren en de bezorgdheid van merken waarmee ik al tientallen jaren samenwerk weg te nemen. De trieste realiteit is dat ondanks onze beste inspanningen en honderden meetings veel bedrijven besloten om de feiten te negeren”, aldus Linda Yaccarino, de CEO van X, in een open brief aan adverteerders.
 
Yaccarino baseert zich ook op een rapport van de Republikeinse vleugel van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, waarin wordt beweerd dat GARM - waar X zich onlangs nochtans (opnieuw) bij aansloot - en zijn leden acties coördineerden om advertenties te beperken op platforms die zij niet goedkeurden, en dat GARM beschuldigt van het overtreden van antitrustwetten.
 
Een beschuldiging die de WFA destijds zonder meer van de hand wees en als totaal uit de lucht gegrepen omschreef: “We blijven er vast van overtuigd dat GARM de transparantie van voorheen ondoorzichtige praktijken met betrekking tot advertenties op sociale media verbetert. GARM creëert vrijwillige industriestandaarden over brand safety en suitability die mediaverkopers en adtech vrijwillig kunnen overnemen, aanpassen of verwerpen”, aldus een woordvoerder van de alliantie in Mediapost.
 
De WFA weigerde tot dusver onmiddellijk commentaar te geven bij de klacht. Volgens verschillende bronnen die in de Amerikaanse pers worden geciteerd, zou de klacht bovendien kunnen worden aangevochten op grondwettelijke gronden. Zo niet, dan hoopt het management op een rechtszaak om schadevergoeding te krijgen.
 
Je zou je haast gaan afvragen of Musk niet beter een van zijn Neuralink-chips zou laten implanteren: die kunnen blinden naar verluidt helpen om terug te zien en je moet wel een heel vertroebeld zicht hebben als je denkt dat je adverteerders kunt dwingen om te investeren door ze voor de rechter te slepen!
 
Ondertussen blijft het sociale netwerk klappen krijgen: volgens de New York Times genereerde X in het tweede kwartaal slechts 114 miljoen dollar aan inkomsten in de Verenigde Staten. Dat is 53% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Archief / ASSOCIATIONS