Fr

ASSOCIATIONS

ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld

Dinsdag 12 Maart 2024

ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld

Naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek van ACC naar het aantal pitches waaraan haar leden het afgelopen jaar deelnamen en de uurbestedingen en out of pocket kosten die daarmee gepaard gingen, brengen ACC en UBA – in samenwerking met PitchPoint – een whitepaper uit over het onderwerp.
 
Uit het onderzoek waaraan 62 bureaus uit zes disciplines deelnamen, blijkt onder andere dat een gemiddeld bureau in 2023 € 412.000 besteedde aan pitches, wat overeenstemt met 9,7% van de gemiddelde brutomarge. Als we kijken naar de categorie van de advertising/full servicebureaus loopt het bedrag zelfs op tot gemiddeld € 664.000 per bureau.
 
Ook over de creatieve pitches, die worden omschreven als “de hoeksteen van het aanbestedingsproces” en die “het cruciale belang dat klanten hechten aan creativiteit en innovatie” bevat het document een aantal lessen. Zo blijkt dat creatieve voorstellen in 73% van de gevallen worden gevraagd, maar slechts in 49% van de gevallen waarin de pitch gewonnen werd ook volledig worden geïmplementeerd.
 
Het document bespreekt ook het begrip duurzame ontwikkeling zoals toegepast op pitches: op de vraag hoe vaak bureaus nu worden gevraagd om hun beleid en praktijken op dit gebied te presenteren, zegt 43% dat presentaties altijd of vaak een specifieke vraag bevatten en 39% zegt dat deze vraag soms wordt gesteld; slechts 18% van de deelnemers zegt dat ze nog nooit zijn gevraagd om hun beleid voor duurzame ontwikkeling te presenteren.
 
Een andere vraag die aan de bureaus werd gesteld was of ze al dan niet gebruik maakten van een externe consultant. In het geval van pitches die rechtstreeks door de adverteerder werden beheerd, was de gemiddelde beoordelingsscore voor bureaus 6,4/10, oplopend tot 7,1 wanneer PitchPoint werd gebruikt. Sortlist kreeg een score van slechts 3,9/10 en de andere consultants een score van 6/10.
 
Daarnaast werpt de whitepaper licht op best practices, het evaluatieproces en, meer in het algemeen, alle elementen die de relatie tussen bureau en adverteerder kunnen versterken. 
 
De resultaten worden aangevuld met adviezen van ACC, UBA en van PitchPoint. Je vindt de volledige whitepaper hier.

Archief / ASSOCIATIONS