Fr

ASSOCIATIONS

Het Manifesto van Kris Michiels voor BAM

Woensdag 4 Oktober 2023

Het Manifesto van Kris Michiels voor BAM

Van denken naar doen. Dat is wat de nieuwe BAM-voorzitter Kris Michiels van plan is. Hij wil de stem en de zichtbaarheid van de vereniging versterken, de banden tussen marketeers aanhalen en hun belangen met meer vastberadenheid verdedigen.
 
“Er is een echte nood aan een onafhankelijke marketingorganisatie zoals BAM, die de marketingsector kan verdedigen, marketers kan begeleiden doorheen hun loopbaan en die vooral bedrijven en talenten kan verbinden”, zegt hij. “Je merkt dat marketing op een kantelpunt zit. Er zijn veel transformaties die versnellen en het is nu aan ons om te blijven leiden en de marketingtoekomst zelf te creëren”
 
Om op die uitdagingen in te spelen wil de nieuwe voorzitter vooral bouwen op het harde werk van zijn voorgangers. “Er is ontzettend sterk denkwerk gebeurd binnen BAM”, luidt het bij Kris. De nieuwe voorzitter wil nu een stap verder gaan: “Op een gegeven moment moet je de stap zetten van denken naar doen.” Dat vertaalt zich in concrete actiepunten waarop Kris Michiels tijdens zijn voorzitterschap wil focussen.
 
Michiels wil sterker inzetten op de belangenverdediging van de sector, en op dat vlak dient zich een momentum aan. België wordt namelijk volgend jaar voorzitter van de Raad van de Europese Unie en er staan verschillende marketingonderwerpen op de agenda. “Dat biedt kansen om ons vak en onze expertise te promoten. We gaan sowieso een interessante regularisatieperiode tegemoet, waarin BAM als onafhankelijke marketingassociatie een belangrijke rol moet spelen”, luidt het. “Er komt vanuit Europa heel wat regelgeving op ons af en dat zal niet snel stoppen.” Hij gaat verder: “Het is onze ambitie een luidere stem te hebben in dat belangendebat, maar ook om snel en praktisch nieuwe regels en guidelines duidelijk te vertalen naar onze leden.”
 
Daarnaast wil Kris Michiels ook duidelijkheid scheppen rond het unieke meaningful marketingmodel van BAM. De nieuwe voorzitter wil zich daarnaast ook focussen op de relevantie en de aanwezigheid van BAM binnen de marketingwereld. Zo vindt Kris Michiels het belangrijk om meer dan ooit de rol van connector op te nemen tussen verschillende leden en groepen. “We hebben heel veel leden, friends of BAM, bedrijven en partners, … Ik wil kijken hoe ik die marketeers meer kan verbinden zodat ze iets kunnen betekenen voor elkaar. Dat kan zowel op individueel als op bedrijfsniveau.”
 
Hij besluit: “Ik ben een grote fan van het Lagom principe, wat zoveel betekent als net genoeg, niet te veel en niet te weinig. Met het BAM-aanbod willen we marketeers maximaal inspireren, met minimale inspanning voor onze leden. Uiteindelijk is het mijn doel dat bedrijven en marketeers trots zijn om deel uit te maken van BAM, een verbindende, positieve community.”

Archief / ASSOCIATIONS