Fr

ASSOCIATIONS

Mediapitches kostten 2,17 miljoen euro in 2024

Donderdag 13 Maart 2025

Mediapitches kostten 2,17 miljoen euro in 2024

Terwijl de UMA in 2023 90 mediapitches telde – wat overeenkomt met een totale kostprijs van 5,2 miljoen euro voor haar leden - blijkt uit de analyse van 2024 dat er vorig jaar minder bureaucompetities waren.
 
De 60 getelde pitches vertegenwoordigden nog steeds 17.817 werkuren (vergeleken met 43.714 in 2023), een totale geschatte kostprijs van bijna 2,2 miljoen euro en een gemiddelde kostprijs van iets meer dan 13.000 euro voor de deelnemende bureaus.
Deze 60 mediacompetities die afgesloten werden in 2024, vertegenwoordigden in totaal 167 deelnames van negen mediabureaus (een gemiddelde van 2,8 bureaus per pitch).
 
65% van deze competities was lokaal. Zoals François Chaudoir, CEO van Space en VP van de UMA, opmerkt, omvat dit cijfer uiteraard niet de “self-initiated leads” (bureaus die proactief pitchen bij een adverteerder).
Het onderzoek bevestigt ook (en dat is logisch) dat lokale pitches meer tijd in beslag nemen: 54% van de totale tijd die in 2024 aan pitches besteed werd.
 
Nog volgens het onderzoek wonnen de negen betrokken bureaus in 60 van de 167 deelnames, goed voor een ratio van 36%. Op het eerste gezicht lijkt dit veel, maar hoe rendabel is die oefening dan? “Omdat er relatief weinig mediabureaus zijn, doen de meeste mee aan bijna elke competitie, wat betekent dat sommige van onze beste experts voortdurend bezig zijn met klantenwerving en -behoud. Dit zet onze bedrijven onder druk”, betreurt Hugues Rey, CEO van Havas en voorzitter van de UMA.
De aanbeveling van de UMA aan adverteerders
Zoals we weten ijvert de UMA voor de beperking van het aantal deelnemers aan pitches tot drie bureaus: “We kunnen besluiten uit de verschillende rapporten inzake de enorme kosten voor pitching, die van de UMA maar ook die van de ACC, dat een beperking tot 3 deelnemende bureaus de kwaliteit van de competities te goede komt voor zowel de bureaus als voor de adverteerders”, aldus François Chaudoir. “Dat vereenvoudigt het proces en garandeert kwaliteitsvolle interacties. Vervolgens is een gestructureerd proces met realistische verwachtingen en gebaseerd op gedetailleerde briefings, realistische budgetten en duidelijke doelstellingen essentieel.”
 
“Chemistry meetings moeten het vertrekpunt zijn”, voegt Hugues Rey toe. “Die leren veel over de wederzijdse empathie en het enthousiasme en de verwachtingen inzake expertise. Zulke ontmoetingen tussen de teams leggen meer de nadruk op het menselijke aspect dat in onze sector toch nog altijd het verschil maakt.”
 
De UMA benadrukt nog het belang van een gedetailleerde debriefing en een remuneratie voor de deelnemers. Gebruik maken een externe auditeur die de markt kent, is volgens de UMA tot slot ook aan te raden om een onpartijdige, doeltreffende en vlotte evaluatie te verzekeren.
 
Op basis van deze analyses zal de UMA zijn studie ook dit jaar uitvoeren. Ze krijgt ook een tweede luik. François Chaudoir: “Daarin willen aan de UMA-leden vragen om de maturiteit van de adverteerder in het pitchingproces en de kwaliteit van de samenwerking met de auditeur (als die er is) aan te geven. Zo creëren we een soort observatorium waarin we de evoluties op vlak van media pitching kunnen volgen.”
 
En de UMA-voorzitter besluit: “Dit onderzoek is zeer nuttig voor de hele sector”, onderstreept Hugues Rey, CEO van Havas en UMA-voorzitter. “We hebben uit de eerste editie van deze studie al kunnen aantonen dat de middelen op een meer optimale manier kunnen ingezet worden. Minder kwantiteit en meer kwaliteit in de mediapitches zouden zowel de bureaus als de adverteerders ten goede komen.”

(*) Het aantal pitchdeelnames stemt niet overeen met het aantal pitches dat plaatsvond in 2024, wel met de som van deelnames van elk bureau aan een pitch (bijvoorbeeld PITCH X : 4 deelnemende bureaus = 4 deelnames).

Archief / ASSOCIATIONS