Fr

TECH

MentionLab positioneert zich in GEO

Donderdag 24 April 2025

MentionLab positioneert zich in GEO

Na de lancering van Elocos dat gespecialiseerd is in SEO stond Germain Deflandre onlangs mee aan de wieg van MentionLab, een platform dat de positionering van merken op nieuwe searchtools analyseert.

Perplexity opende de dans als eerste AI-gebaseerde zoekmachine, waarbij de antwoorden de kracht van grote taalmodellen (LLM's) combineren met klassiekere searchmethodes om zo een gestructureerd en slimmer antwoord te bieden dan gewoon een lijst met links — inclusief een overzicht van de gebruikte bronnen om tot dat antwoord te komen.

Tegenwoordig zijn vrijwel alle grote techbedrijven op deze markt gesprongen of staan ze op het punt om dat te doen: OpenAI heeft ChatGPT Search opgezet, Anthropic staat op het punt om een zoekfunctie te integreren in zijn assistent Claude, maar het is vooral de nakende lancering van Google Overviews in België die het gebruik van AI-gestuurde zoekopdrachten op grote schaal zal stimuleren.

GEO vs SEO

Aangezien deze nieuwe zoekmachines op een heel andere manier werken dan de klassieke zoekmachines, moet ook de optimalisatie anders aangepakt worden. Dat levert (alweer) een nieuw acroniem op: GEO, wat staat voor Generative Engine Optimization, of ook wel AEO voor Answer Engine Optimization. Deze benadering staat nog in de kinderschoenen en om te weten hoe je hun antwoorden kunt beïnvloeden, heb je inzicht nodig in de manier waarop deze zoekmachines werken.

Precies hier komt MentionLab in beeld: zij bieden een platform dat merkpositionering analyseert — zowel je eigen als die van je concurrenten — in de antwoorden van deze nieuwe zoekmachines. Het platform identificeert welke bronnen gebruikt zijn en meet de bijbehorende sentimenten — positief, neutraal of negatief — rond het merk in zowel de zoekresultaten als de geraadpleegde bronnen.

“De strijd om aanwezig te zijn in de antwoorden van de zoekmachines van morgen is cruciaal, vooral voor grote bedrijven”, zegt Germain Deflandre. “Waar we vroeger handmatig antwoorden testten, bleek al snel dat een geautomatiseerd systeem onmisbaar was.”

MentionLab beantwoordt deze nood door automatisch talloze zoekopdrachten uit te voeren op diverse thema’s. De gegenereerde gegevens worden verwerkt en samengevat in een overzichtelijk dashboard, dat waardevolle inzichten biedt om de zichtbaarheid in de antwoorden te optimaliseren.

Comeback van de media?

Een opvallend kenmerk van AI-gestuurde zoekopdrachten is dat ze steunen op betrouwbare bronnen — en dat zijn vaak mediakanalen.

Germain Deflandre: “Doelstelling is dus om aanwezig te zijn in die media. Daarom werken we tegenwoordig niet alleen met de SEO-specialisten en AI-teams van onze klanten, maar ook met hun PR-verantwoordelijken. Optimalisatie draait tegenwoordig net zo goed om PR-strategieën als om klassieke SEO.”

Uitrol

MentionLab werd in slechts enkele weken ontwikkeld en is inmiddels operationeel binnen een aparte structuur los van Elocos. Deflandre streeft naar synergie tussen beide entiteiten, zodat ze elkaar kunnen versterken. Zijn prioriteit ligt echter bij een snelle uitrol van MentionLab.

“De klanten van Elocos die ons platform gebruiken, zijn erg enthousiast en bij enkele grote bedrijven waar we het hebben gepresenteerd, is er veel interesse. We zijn momenteel vrijwel alleen op deze markt — dat is een buitengewone kans, en die willen we absoluut benutten”, besluit Germain Deflandre.

Archief / TECH