Fr

TECH

TikTok blijft aan de weg timmeren

Dinsdag 11 Maart 2025

TikTok blijft aan de weg timmeren

Als TikTok erin slaagt het verbod in de Verenigde Staten te ontlopen, schat WARC Media dat de wereldwijde reclamebestedingen op het platform dit jaar $ 32 miljard zullen bedragen (+24%). Het platform groeit sneller dan Facebook of Instagram en dankzij zijn aanhoudende groei zou het zowat 11% van de totale SoMe-investeringen veroveren.

Hoewel de Verenigde Staten de grootste markt blijven, zal het aandeel van de Verenigde Staten in de totale advertentie-inkomsten van TikTok wellicht dalen van 43% in 2022 naar 34% in 2026, opnieuw volgens de voorspellingen van WARC Media. Dit betekent dat de advertentie-inkomsten buiten de Verenigde Staten sneller groeien. 

Dit is ongetwijfeld wat TikTok motiveert om de uitrol van TikTok Shop in Europa te versnellen: na de lancering in het Verenigd Koninkrijk en Spanje eind 2024, zal deze e-commerce functie naar verwachting beschikbaar zijn in Frankrijk, Duitsland en Italië. Adverteerders, bureaus en influencers in deze drie landen staan te springen om zich aan de killer app te wagen. Dat TikTok Shop een groot succes is, bewijst Lidl UK, de eerste retailer die het platform gebruikte en in minder dan 18 minuten 3.000 pakken proteïneproducten verkocht. Deze prestatie werd geleverd met een bijzonder aantrekkelijk aanbod, vergezeld van de belofte om een goed doel te steunen.

TikTok lijkt dan ook vastbesloten om zijn ontwikkeling in Europa voort te zetten, en waarschijnlijk ook in België.

Archief / TECH