Fr

TECH

Sociale media: mijn voorspellingen voor 2025, door Xavier Degraux

Donderdag 19 December 2024

Sociale media: mijn voorspellingen voor 2025, door Xavier Degraux

De impact van generatieve AI, organic en paid strategieën, kanalen, formaten, gebruik, regelgeving... Voorspellingen doen over hoe de sociale media zullen evolueren, is geen simpele opdracht.
 
Een beetje op goed geluk, maar na 25 jaar digitale ervaring, geef ik toch mijn zeven voorspellingen voor 2025. Hopelijk bieden ze stof tot nadenken en brengen ze een aantal boeiende discussies op gang.
 
1. Steeds meer ‘pay to play’
 
Het aandeel van ‘social ads’ in marketingbudgetten zal blijven stijgen, ondanks de toegenomen regelgeving en het groeiende wantrouwen van gebruikers tegenover targeted reclame.
 
Aan de ene kant zal de productie van organische content door generatieve artificiële intelligentie verveelvoudigen, waardoor de ‘concurrentie’ toeneemt en de gemiddelde organische zichtbaarheid, die nu al bewust wordt geneutraliseerd door de platformen, de facto verder afneemt.

Anderzijds zullen adverteerders dankzij AI kunnen rekenen op:
- een gedetailleerdere analyse van de intenties en het gedrag van gebruikers, vooral wat betreft de timing van campagnes,
- een geoptimaliseerde segmentatie,
- een quasi real time personalisatie van berichten, wat de conversie zal verbeteren,
- automatic en dynamic bids geoptimaliseerd door AI, waardoor budgetten aanzienlijk kunnen worden geoptimaliseerd. 

2. Video’s &AI: mag het iets meer zijn?
 
AI zal de productie van video ook vergemakkelijken, vooral de ultrakorte (minder dan 15 seconden) en zelfs de gepersonaliseerde video’s op grote schaal, evenals hun analyse. De algoritmes van TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts zullen keuze te over hebben (in verticaal formaat).
 
Verder zullen lange video's (meer dan 7 minuten) op YouTube en Facebook een nichepubliek blijven aanspreken, onder meer met diepgaandere content, tutorials en docu’s. In horizontaal formaat.
 
Daartussen zweven de ‘zachte’ video’s (de traditionele 1’30” filmpjes), met weinig engagement. Daar zullen de grootste klappen vallen.
 
3. In het licht van ‘dark social’
 
De ‘dark social’ (privéberichten, discrete shares, besloten groepen, bewaarde posts, enz.) en de ‘dwell time’ (de tijd die je aan content besteedt), gepopulariseerd door TikTok, zullen uiteindelijk de klassieke engagement rate, gebaseerd op likes, comments en shares, verdringen.
 
Anders gezegd, deze onzichtbare signalen zullen als nooit tevoren de kracht van het virale potentieel van organische content bepalen.
 
Professionals in digitale marketing en sociale media moeten:
- ervoor zorgen dat hun content boeiend is,
- hun kwalitatieve en kwantitatieve KPI's en hun analyseroosters volledig herzien,
- accepteren om meer ‘blind te varen’, weg van de vanity metrics... Of compenseren met GA4 en geavanceerde social listening tools, of zelfs post-campagne enquêtes.

4. Privéberichten, iemand?
 

Besloten berichtendiensten en -groepen (Whatsapp, Messenger, Instagram DM, Discord, enz.) worden de favoriete kanalen voor persoonlijke en professionele communicatie. Ideaal voor organic paid campagnes? Hold your horses!

Op technisch, cultureel en ethisch vlak zal de intrusie in deze privékanalen ondanks de juiste aanpak (redactioneel, conversationeel, instant) een echte hoofdbreker blijven.

En chatbots zullen in 2025 niet aantrekkelijker zijn dan in 2024, 2023, 2022... Hoe ‘fijnmazig’, hoe AI-driven en hoe interactief ze ook zijn.

5. Veralgemeend ambassadeurschap
 

Vooral in B2B zal 2025 in het teken staan van ‘ambassadeurschap’.
 
Om hun bedrijf voor te stellen, hun digitale aanwezigheid met minimale kosten te vergroten en loyaliteit onder hun werknemers op te bouwen, zullen CEO’s, directieleden en min of meer uitverkoren ambassadeurs door hun marcom- en/of hr-managers worden uitgenodigd om in de pen te kruipen... Of om dit toe te vertrouwen aan AI, of zelfs aan een ghostwriter.

De meeste van deze initiatieven zullen slecht gedefinieerd, slecht gemanaged, slecht begrepen of slecht ondersteund zijn en na minder dan zes maanden afgevoerd worden.

6. Het bubbelgehalte van Threads en Bluesky
 

Ondanks de golf van interesse en de hoop die de verkiezing van Trump-Musk teweegbracht, zullen alternatieven voor X (het voormalige Twitter) experimentele territoria blijven met een beperkte impact.

Hoewel het de populairste blijft, zal Threads zijn bereik en gebruik niet zien exploderen, ondanks de hefboomeffecten die Meta zal blijven creëren met Facebook en Instagram. Aldus zal Threads, dat te haastig gemonetiseerd is, moeilijkheden blijven ondervinden om zich te onderscheiden.

Bluesky, dat in oktober 19 keer kleiner was dan X in België, gaat de kloof dichten door zich meer te positioneren jegens het bedrijf dat zijn ontstaan van dichtbij meemaakte en tegenover de man die het kocht dan door zich te onderscheiden met innovatie.
 
En Mastodon? Zijn complexe interface en federatieve structuur zullen altijd een barrière vormen voor de gemiddelde gebruiker.

7. Een oorverdovende stilte in Europa
 

Ik hoop dat ik me vergis, maar ik vrees dat de Digital Services Act (DSA) ook volgend jaar, een uitstekende Europese regelgeving op papier zal blijven. Dode letter dus.
 
Afgezien van een behoorlijk symbolische maatregel tegen X, waarmee de Europese Commissie gezichtsverlies vermeed zonder de relatie met Trump-Musk te schaden, zal geen enkele regelgeving, zelfs niet de op handen zijnde ‘IA Act’, de dominante sociale media op de Europese markt in 2025 raken.

Het moet gezegd worden dat Meta, Bytedance & Co, die over veel meer middelen beschikken dan de regelgevers, behendig zullen blijven jongleren met tijdelijke ‘maatschappelijke’ maatregelen die zowel laattijdig als artificieel worden ondersteund (leeftijd van gebruikers, anti-bullying procedures, persoonlijke gegevens, fake news, enz.).

Ze zullen, en dit zonder de minste angst voor het ontstaan van Europese concurrentie, de “incoherente” regelgeving met de vinger blijven wijzen. Erger nog, ze zullen Europa nog verder ‘straffen’ door hun nieuwste ontwikkelingen daar niet uit te rollen. Zoals dat nu al gebeurt met hun AI-modellen.

Archief / TECH