Fr

TECH

Welcome to the Mumpets Show, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 12 Januari 2025

Welcome to the Mumpets Show, door Fred Bouchar (MM)

Welkom in het jaar 2025. Een jaar in het teken van het 'Mump' regime. Dit fantastische acroniem, bedacht door Timothy Snyder, verwijst naar het onwaarschijnlijke team bestaande uit Musk en Trump (waarbij de eerste belangrijker is dan de tweede, aldus Snyder) en de stoet marionetten in hun kielzog. Van de 'Mumpets', die de Amerikaanse historicus omschrijft als oligarchen, maken de tech-giganten als eerste een knieval voor de nieuwe macht. Ann Telnaes, cartooniste bij de Washington Post, mocht al ondervinden dat je daar beter niet lichtzinnig mee spot.

Deze openbaring, die goud, wierook en mirre verandert in pure propaganda, kreeg de afgelopen week vorm via de alom bekritiseerd mededeling van Zuckerberg (*) die doodleuk aankondigde dat Meta 'fact checking' zal vervangen door 'community notes' à la X. Geruststellend klinkt dat niet.

Ook al hebben deze veranderingen voorlopig alleen betrekking op de VS, je kunt je toch afvragen hoe Europa zal reageren op de nieuwe neoliberale visie op sociale netwerken. Ondertussen heeft Ursula von der Leyen volgens Le Monde aangekondigd dat de lopende onderzoeken naar Meta, X en Apple zullen worden opgeschort ... Als de EC het nieuws bevestigt, voorspelt deze poging om de toekomstige trans-Atlantische relaties te verbeteren vooral de terugkeer van het nieuwe Wilde Westen waarover ex-sheriff Thierry Breton het had.

Over de ontwikkeling van sociale netwerken en hun voorliefde voor 'alternatieve' feiten, vroeg La Libre zich op 9 januari of we te maken hebben met nieuwe fake news fabrieken. De vraag stellen, is ze beantwoorden, toch?

“Welke invloed zal de nieuwe moderatie op Meta hebben op adverteerders?”, schreef L'Écho. De meest optimistische (of naïeve?) waarnemers geloven dat de grote bedrijven, in het belang van hun brand safety, hun investeringen in deze platformen zouden kunnen verminderen om de reële waarde van premium lokale mediamerken te herwaarderen. Zo wil de 'politiek correcte' visie alvast. 

Maar de realiteit beperkt zich nu eenmaal niet tot goede bedoelingen en, in alle eerlijkheid, marketing gaat de wereld niet redden. Je herinnert je vast de zaak X versus de WFA en de snelheid waarmee verschillende adverteerders, waaronder Unilever om er maar één te noemen, een bocht van 180° maakten en opnieuw gingen investeren in X om weer in de gunst van Musk te komen.

(*) de column van Bertrand Henne is bijzonder verhelderend.
 

Archief / TECH