Fr

TECH

Hoe No-Kno diversiteit in reclame meet

Donderdag 6 Februari 2025

Hoe No-Kno diversiteit in reclame meet

No-Kno is een SaaS-analyseplatform gecreëerd door Johan van Mol dat merken in staat stelt om op objectieve wijze de diversiteit te meten van hun campagnes en de consistentie ervan ten aanzien van de bevolkingstrends en ten aanzien van hun ambities.
 
Johan van Mol zette zijn ervaring in de marketingwereld, zijn IT-expertise en artificiële intelligentie in om dit platform te creëren. Dat platform heeft als doel om de performance van marketingcampagnes van bedrijven te verbeteren.

Toen Johan Van Mol als chief strategy officer bij Wunderman Thompson werkte, stelde hij bij zijn klanten een groeiende interesse voor DEI vast. “Er was veel aandacht voor dit thema, net als voor duurzaamheid, maar er was geen data over te vinden”, legt hij uit. Hij besloot om komaf te maken met deze ‘Not-Knowing’, zoals hij het noemt, en startte No-Kno op.

Een dataverhaal

Het platform geeft merken allereerst de keuze om hun communicatie-elementen – video, beelden, tekst, SoMe-posts, enz. – te uploaden. Vervolgens wordt dit materiaal geanalyseerd dankzij algoritmes die speciaal voor de gelegenheid zijn gecreëerd. Dit door parameters als leeftijd, geslacht en etniciteit in deze elementen te meten.

Door ze naast de Statbel-data te leggen, waarbij ze verrijkt en opnieuw geformatteerd worden dankzij de expertise van onze gesprekspartner, biedt No-Kno zijn gebruikers een dashboard dat het verschil laat zien tussen de diversiteit die waargenomen wordt in de analyse van de assets van het bedrijf en de maatschappelijke realiteit.

Deze informatie is bijzonder interessant voor zowel reclamecampagnes voor het grote publiek als voor employer branding campagnes. Daarmee kan de kloof gemeten worden tussen de diversiteit in de reclameboodschappen en die van de doelgroep, om vervolgens eventueel te kunnen bijsturen.


Johan van Mol: “Mijn eerste klanten waren behoorlijk verbaasd door de resultaten. Ofwel omdat ze zich niet bewust waren van de kloof tussen beide, ofwel omdat ze grotere verschillen verwacht hadden.”
 
In opbouw

Johan van Mol blijft het platform verder ontwikkelen en heeft API’s opgezet zodat hij kan connecteren met de platformen van de klant: Digital Asset Management (DAM), SoMe accounts, enz. Dit maakt het veel gemakkelijker om de verschillende communicatie-elementen te importeren. Hij koppelt zijn platform ook aan de reclamecijfers van Nielsen om de resultaten van de tool te verrijken. Aldus kunnen vergelijkingen met concurrerende merken en producten worden gemaakt.

De volgende stap is om het platform verder te optimaliseren met nieuwe bruikbare inzichten, waaronder een voorlopige analyse van de relevantie van een specifieke campagne voor elk van de beoogde communicatiekanalen, evenals meer gedetailleerde bereikcijfers, waaronder geografische gegevens, naast andere sociodemografische analyses.
 
Communicatie

Johan van Mol trok zijn eerste klanten aan via zijn uitgebreide netwerk en door de sociale media te gebruiken. Dit stelde hem in staat om de relevantie en het potentieel van zijn tool bij een aantal grote bedrijven in België, Nederland en zelfs de Verenigde Staten te toetsen.
 
Hij zette ook de ‘Belgian Ad Diversity Barometer’ op in samenwerking met BAM. Deze barometer geeft elke maand een analyse van de diversiteit van reclamecampagnes die opgenomen zijn in de mediamonitoring van Nielsen.
 
Selfservice
 
Hoewel het basisdoel is om het platform te positioneren als een selfservicetool, bestaat het merendeel van de eerste klanten uit CMO’s van grote bedrijven die om begeleiding hebben gevraagd bij het analyseren van de data. “Dat is normaal”, legt Johan van Mol uit. “Meestal is het de eerste keer dat ze feitelijke data krijgen over de diversiteit van hun merk of bedrijf.”
 
Het doel is wel degelijk om No-Kno te ontwikkelen als een zelfbedieningstool om een zo breed mogelijk klantenbestand te kunnen vergaren, zowel marketingteams van grote adverteerders als van kmo’s.
 
Intelligentie en relevantie
 
No-Kno is een mooi voorbeeld van hoe menselijke expertise gecombineerd kan worden met het potentieel van artificiële intelligentie om aldus relevante diensten aan te bieden met als doel de efficiëntie van reclame te verhogen. “Verschillende studies wijzen erop dat inclusieve reclame de omzet gemiddeld met 3,5% verhoogt op de korte termijn en tot 16,3% op de lange termijn”, aldus Johan van Mol die momenteel naar investeerders zoekt om het team versterken. Dat is nodig om No-Kno uit te bouwen. Hij is trouwens ook op zoek naar een partner om dit avontuur met hem aan te gaan…

Johan van Mol, geselecteerd in een competitie die georganiseerd werd tijden het BAM Congres in december vorig jaar, presenteert No-Kno op het SuperNova festival op 27 maart.

Archief / TECH