Fr

ASSOCIATIONS

EACA reageert op tariffs en doet oproep voor vrije handel

Woensdag 9 April 2025

EACA reageert op tariffs en doet oproep voor vrije handel

De European Association of Communications Agencies (EACA) heeft krachtig gereageerd op de door de regering Trump opgelegde toltarieven. De vereniging benadrukt de schadelijke gevolgen ervan voor zowel consumenten als bedrijven.

“Wij zijn geen voorstander van toltarieven in welke vorm dan ook, omdat het in feite belastingen zijn die de koopkracht van consumenten verminderen, het vermogen van bedrijven om te investeren beperken en naar onze mening niet goed zijn voor het bedrijfsleven of de economische groei”, aldus Charley Stoney, CEO van de EACA.

De vereniging wijst erop dat de Europese commerciële communicatiesector tot bloei is gekomen dankzij de principes van vrije handel. “We zullen altijd voor dit model blijven pleiten”, voegde Stoney eraan toe. Ze herhaalde dat de EACA zich inzet om de groei van merken te bevorderen en de toegankelijkheid van producten voor consumenten te garanderen.

De EACA benadrukt ook de vitale rol die reclame speelt bij de bevordering van vrije handel en economische groei: “Onze industrie heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de bescherming en bevordering van positief consumentengedrag en in die zin kan onze impact op de maatschappij niet worden onderschat.”

Omdat ze bezorgd is dat de budgetten zullen worden beïnvloed door de tarievenoorlog van Trump, moedigt de vereniging Europese marketeers in een oproep tot actie aan om positieve en evenwichtige boodschappen te blijven brengen aan burgers via hun reclamecommunicatie. “Dit is niet het moment om een pauze in te lassen, maar om opnieuw na te denken over de conversaties die je geassocieerd wilt zien met je merk”, aldus de CEO van de EACA.

Met betrekking tot de verhoogde toltarieven op mediabestedingen en creatieve diensten, erkent de EACA de onzekerheid rond deze kwestie en dringt er bij alle belanghebbenden op aan om de gevolgen op lange termijn van tarieven op economische groei en consumentenwelzijn in overweging te nemen.

Archief / ASSOCIATIONS