Fr

INTELLIGENCE

E-commerce: Belgen spenderen 17,4 miljard euro online

Vrijdag 28 Maart 2025

E-commerce: Belgen spenderen 17,4 miljard euro online

Volgens de Market Monitor, het jaarrapport van de Belgische e-commerce uitgegeven door Becom in samenwerking met GfK-NIQ, besteedden onze landgenoten in 2024 in totaal 17,4 miljard euro aan online aankopen. Dat is bijna 7% meer dan in 2023 en een absoluut record.
 
Zowat iedereen doet het, zo blijkt: 96% van de Belgen ouder dan 15 jaar shopten vorig jaar online. Voor het eerst deden de Belgen 25% van hun jaarlijkse aankopen online; ook dat is een primeur. Per aankoop wordt gemiddeld 97 euro uitgegeven.
 
Het vaakst gekocht worden kleding (32,3 miljoen transacties), games en gokspelletjes (24,4 miljoen transacties), maar ook media- en entertainmentdiensten zoals streaming (18,1 miljoen transacties).
 
De hoogste online uitgaven van Belgen gaan dan weer eerder naar reispakketten (in totaal €4 miljard) en vliegtickets (in totaal €2,3 miljard).
 
“De cijfers bevestigen dat e-commerce zich steeds dieper verankert in het koopgedrag van de Belgische consument. Online shoppen blijft groeien in ons land, zowel lokaal als op marktplaatsen waaronder wellicht ook Chinese platformen”, aldus Greet Dekocker, managing director van Becom. “In veel categorieën zien we dat de online verkoop stijgt, terwijl de offline verkoop afneemt. Opvallend daarbij is de aankoop van ‘diensten’, zoals pakketreizen, openbaar vervoer en verzekeringen. Maar liefst 6 op de 10 diensten kopen we vandaag eerder online dan offline. We merken bovendien dat AI ook een rol begint te spelen bij ons online aankoopgedrag. Sommigen zetten ChatGPT bijvoorbeeld al ​ in als een persoonlijke shoppingassistent of zoekmachine.”

Archief / INTELLIGENCE