Fr

INTELLIGENCE

Alphabet, Meta en Amazon goed voor zowat 44% van de budgetten volgens WARC

Donderdag 22 Augustus 2024

Alphabet, Meta en Amazon goed voor zowat 44% van de budgetten volgens WARC

Techreuzen Alphabet, Meta en Amazon alleen al zijn goed op weg om dit jaar 43,6% van de wereldwijde reclamebestedingen te monopoliseren. Tegen 2026 zal hun gecombineerde aandeel volgens de laatste WARC-analyse stijgen tot meer dan 46%.
 
Volgens James McDonald (Director of Data, Intelligence & Forecasting), de auteur van het onderzoek, neemt het trio buiten China al de helft van de reclametaart voor zijn rekening. Bovendien worden hun respectieve speelterreinen - search, sociale media en retail media - beschouwd als de belangrijkste groeimotoren van de markt.
Het Global Ad Spend Outlook 2024/25 rapport voorspelt een groei van 10,5% voor de reclamebestedingen dit jaar, wat overeenkomt met een verbetering van 2,3 procentpunten ten opzichte van de vorige voorspellingen van het instituut. Het geheel wordt gestimuleerd door de groei van de investeringen in de VS (+8,6%), die op zijn beurt zal worden bevorderd door recorduitgaven voor de verkiezingen. Europa zal naar verwachting met 5% groeien.
 
Nog volgens WARC is dit de sterkste groei in zes jaar, als we het postcoronaherstel van 2021 (+28% j-o-j) buiten beschouwing laten. Het instituut is resoluut optimistisch en gelooft in een long tail effect, met +7% in 2025 en 2026.
 
Op basis van deze projecties zouden de pure players hun advertentie-inkomsten dit jaar met 14% moeten zien stijgen en zouden ze in 2025 goed moeten zijn voor meer dan 70% van de wereldwijde taart.
 
Verwacht wordt dat retail media (+21,3%), sociale media (+14,2%) en search (+12,1%) de digitale groei in 2024 zullen aanvoeren, waarbij deze drie sectoren alleen al meer dan 85% van de online uitgaven vertegenwoordigen. “Ze profiteren van de toegenomen inburgering van AI-gestuurde reclamediensten en de groeiende waarde toegekend aan first-party data om de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen”, aldus de WARC-expert.
 
Sociale media zijn het grootste gemeten kanaal in het onderzoek. Ze vertegenwoordigen 22,6% van de investeringen, een percentage dat naar verwachting zal oplopen tot 23,6% tegen het einde van 2026.
 
Meta is hier de grootste speler, met 62,6% van de markt. Zijn aandeel brokkelt echter af, met name ten gunste van Bytedance, eigenaar van Douyin en TikTok, dat nu 20% van alle sociale uitgaven voor zijn rekening neemt (vergeleken met slechts 9% vijf jaar geleden). McDonald: “TikTok ligt op koers om volgend jaar voor het eerst meer dan de helft van de advertentie-inkomsten van het moederbedrijf voor zijn rekening te nemen, hoewel er onzekerheid blijft bestaan over de toekomst van het platform in de VS - verreweg de grootste markt, met 170 miljoen maandelijks actieve gebruikers.”
 
Search is goed voor 21,8% van de bestedingen, waarvan 84% voor Google, en zelfs 90% als we China buiten beschouwing laten: “Een dominante positie die een Amerikaanse rechter er deze maand toe aanzette te oordelen dat het bedrijf de antitrustwetten overtreedt”, preciseert de auteur van de studie.
 
Retail media zouden dit jaar goed moeten zijn voor 14,3% van het totaal, een verdubbeling van het aandeel tegenover 2019: “Dit is het kanaal dat de komende drie jaar de sterkste groei zal doormaken.”
 
Amazon blijkt de dominante speler, met advertentie-inkomsten die dit jaar goed zijn voor meer dan een derde (36,6%) van alle mediabestedingen voor retail media en meer dan twee derde buiten China.
 
CTV vertegenwoordigt stilaan een kwart van de lineaire tv-markt. De uitgaven inzake CTV zullen dit jaar naar verwachting met 19,6% groeien en tweederde van de totale groei van de videomarkt (lineair + CTV) voor hun rekening nemen. Tegen 2026 zou CTV goed moeten zijn voor ongeveer 24% van alle videobestedingen.
 
Traditionele media - print, radio, lineaire tv, bioscoop en OOH – halen samen nog een kwart van de investeringen. Hun groei zou dit jaar beperkt moeten blijven tot 1,5%, maar zonder de impuls van de Amerikaanse presidentsverkiezingen zouden ze volgens WARC met 0,5% zijn gedaald.
Deze analyses zijn gebaseerd op geaggregeerde gegevens van 100 markten. Nieuw is het gebruik van een geavanceerd neuraal netwerk machine learning model. Dit projecteert investeringsmodellen op basis van meer dan twee miljoen datapunten met betrekking tot macro-economie, media-inkomsten en marketinguitgaven van de grootste adverteerders, mediaconsumptietrends en mediakosteninflatie.

Archief / INTELLIGENCE