Fr

INTELLIGENCE

BrandZ Belgium : Samsung aan de top

Dinsdag 24 September 2024

BrandZ Belgium : Samsung aan de top

Vorige week organiseerde Kantar Belgium een live seminarie rond de Belgische resultaten van hun bekende wereldwijde BrandZ-onderzoek.

Alvorens in de Belgische resultaten te duiken, gaf het instituut eerst wat meer uitleg over de betekenis van het (globale) onderzoek.

Merkwaarde heeft immers een belangrijke impact op de waarde van een bedrijf (het telt voor een derde, om precies te zijn) en die impact groeide met 2% het afgelopen jaar. Die impact geldt niet alleen in B2C maar ook voor B2B-merken, zoals blijkt uit het voorbeeld van Nvidia dat zijn merkwaarde met 178% zag stijgen en aldus de zesde plaats in de wereldwijde Top 100 voor zijn rekening neemt in 2024.

Tijdens de presentatie wees Kantar er ook op dat ’s werelds meest waardevolle merken weliswaar vaak uit de States komen, maar dat ze net zo goed een ander land van herkomst kunnen hebben. China (dat 26 merken in de top 100 van wereldwijd meest waardevolle merken heeft), India (6) of Japan (5) bijvoorbeeld.

Voor BrandZ wordt de merkwaarde bepaald door drie criteria - meaningfulnes, difference en salience -  en hun combinatie. Zo bleek 67% van de waardevolste merken ‘meaningfully different’. Betekenisvolle merken die anders zijn, bleken ook 19% meer groei te genereren. Het instituut identificeerde en illustreerde ook drie versnellers van die 'Demand Power': zorg dat meer mensen bereid zijn je product te kopen voor de juiste prijs, versterk je aanwezigheid en vind nieuwe ruimte.

Om een Top 30 op te stellen van de 30 meest waardevolle merken voor de Belgen bevroeg het instituut meer dan 7200 Belgische consumenten. De rangschikking werd samengesteld op basis van Demand Power over 23 categorieën en meer dan 300 merken die in het onderzoek aan bod kwamen.

De top 30 van ’s lands waardevolste merken wordt aangevoerd door Samsung, gevolgd door Kruidvat en Coca-Cola. Op de vierde plaats vinden we Booking.com, gevolgd door Proximus, Apple, Michelin en Telenet. De top tien bestaat verder uit Lotto en Tui.

Als we noord en zuid met elkaar vergelijken, zijn de meeste merken van de nationale top tien ook terug te vinden in de regionale versies, zij het op andere plaatsen en met uitzondering van Tui en Telenet (enkel aan Nederlandstalige zijde). Aan Franstalige zijde maken Orange en YouTube de top tien volledig.

Kantar Belgium reikte tot slot nog een aantal awards uit, toegekend door de in-house experts. Zo werd Côte d’Or uitgeroepen tot het Most Meaningful Brand van 2024. Pierre Marcolini kreeg de award van het Most Different Brand en Lotto van het Most Salient Brand. Colruyt en Lotus deelden de titel van Most Sustainable Brand, terwijl Spadel verkozen werd tot Most Environmental Brand. Ook Google en Engie vielen in de prijzen: eerstgenoemde als nr. 1 in Info, News en Search, laatstgenoemde als nr. 1 in de categorie Energie Provider Brand.

Download de volledige presentatie hier.

Archief / INTELLIGENCE