Fr

INTELLIGENCE

Teamleader maakt bureaumarkt warm voor deelname aan Agency Benchmark

Woensdag 27 Maart 2024

Voor de volgende verschijning van zijn Agency Benchmark is Teamleader begonnen aan de field voor de tweede editie. Ter herinnering, dit kwantitatieve onderzoek over de werking van digitale en creatieve bureaus is gebaseerd op de volledig anonieme bevraging van enerzijds Europese agencies en anderzijds de geanonimiseerde gebruiksdata van eigen agencyklanten; het presenteert de voornaamste zakelijke trends in de activiteiten van (creatieve) bureaus in binnen- en buitenland.
 
“De Agency Benchmark is vooral belangrijk omdat hij bureaus in staat stelt hun resultaten te vergelijken met die van andere spelers in de markt én omdat de cijfers net als de ACC-onderzoeken een duidelijk beeld schetsen van de evoluties en trends binnen onze sector”, aldus Peter Van Wijnaerde, director brand strategy bij Teamleader.
 
Concreet onderzoekt de Benchmark meerdere pijlers. Een aantal daarvan zijn identiek aan de eerdere edities, waaronder customer growth of het aantal factureerbare uren binnen een bureau verkocht (kunnen) worden. Ook deze keer peilt de studie naar de KPI’s die bureaus belangrijk vinden en kijkt naar de diensten waarvoor ze software gebruiken. Maar er zijn er ook dingen veranderd: “Op basis van onze feedback hebben we een aantal vragen uit de vorige edities laten vallen”, aldus Peter. “Er werden ook aspecten toegevoegd. Zo vragen we nu ook naar de businessmodellen, de pijnpunten om klanten te overtuigen én hoelang het duurt voor een klant rendabel wordt.”
 
Na de al even anonieme verwerking worden de resultaten ter beschikking gesteld van de geïnteresseerde bureaus. “Ze zullen als basis dienen voor verder onderzoek, om onze producten te optimaliseren, maar vooral ook zodat de markt er haar voordeel kan mee doen”, aldus Peter.

Deelnemen kan nog tot 14 april via www.agencybenchmark.eu. “Deelname staat open voor iedereen”, besluit Peter. “Alle deelnemers krijgen na afronding van het onderzoek de resultaten in hun mailbox, vergezeld van een analyse, aangevuld met de trends op de markt en internationale markt.”
 
De komende maanden zal Teamleader ook een aantal keynotes organiseren rond het thema. “We worstelen in feite allemaal tegelijk met dezelfde problemen”, zegt Peter nog. “We zitten in dezelfde markt en hebben een collectieve verplichting naar elkaar: daarom is het belangrijk samen aan collectieve kennis te bouwen zodat we die vervolgens kunnen delen.” Invullen is dus de boodschap.

Ter herinnering, Peter Van Wijnaerde is een van de sprekers op de debatten op 28 maart die vanaf 14u30 plaatsvinden in UGC Toison d'Or, bij wijze van aftrap van de Agency of the Year van MM en PitchPoint.

Archief / INTELLIGENCE