Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Podcasts in België: wat we al weten

Vrijdag 30 Augustus 2024

Seen from Space - Podcasts in België: wat we al weten

Eén ding staat vast als het over podcasts gaat: ze zijn een must geworden voor publishers. Of die nu oorspronkelijk actief waren in de pers of in de audiovisuele sector, de uitbreiding naar audio (en soms video) is voor de meeste spelers een verplichte oefening geworden. Wereldwijd lijkt de reclamemarkt de trend te volgen en het enthousiasme voor podcasts te delen. In België is dat minder duidelijk.
Dezelfde onduidelijkheid geldt met betrekking tot het volume van de podcastconsumptie in ons land. Als we kijken naar de opeenvolgende edities van het Digital News Report (DNR), dan zien we dat het gebruik van podcasts in België de laatste vier jaar relatief stagneert, met een maandelijks gebruik van ongeveer 27%. De studie die uitgevoerd wordt door het Reuters Institute aan de Universiteit van Oxford hanteert nochtans sinds 2018 exact dezelfde vragenlijst en enquêtemethodes. De chronologische volgorde is dus perfect.

Andere bronnen besluiten dat er enige groei is in podcasting, maar op basis van parameters die niet noodzakelijkerwijs vergelijkbaar zijn: vragen die anders gesteld worden, een andere samenstelling van de respondenten of een kortere geschiedenis. Kortom, op simpele vragen als het aantal Belgen dat podcasts luistert of hoe vaak ze dat doen, is geen eenduidig antwoord te vinden.

Los daarvan is een van de voordelen van de DNR dat het podcasts bekijkt in termen van hun thema's: de vragenlijst stelt vijf podcastgenres voor, die vervolgens worden samengevoegd tot een netto-penetratie. Het genre met “gespecialiseerde onderwerpen” is het sterkst in opmars: podcasts gaan meer over de persoonlijke kanten, de passie, dat wat zich onderscheidt. Het is precies het tegenovergestelde van een massamedium. Dat komt in feite goed uit, want het bereik is moeilijk te berekenen.

Wel zijn de verschillende bronnen het meestal eens over de socio-demografische profielen. Podcastconsumenten zijn over het algemeen jong en eerder hoger geschoold, vaak met een universitair diploma. Ze zijn ook iets vaker Franstalig. Het DNR leert ons ook dat Belgische podcastluisteraars politiek gezien eerder links van het spectrum zitten. Verdere conclusies wat dat punt betreft moeten nog worden getrokken.

Archief / INTELLIGENCE