Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Gaming: evidenties, verrassingen en gemis

Vrijdag 23 Augustus 2024

Seen from Space - Gaming: evidenties, verrassingen en gemis

2% per jaar: dat is het gemiddelde waarmee het gebruik van digitale gamingtools tussen 2018 en nu gegroeid is, als we de respondenten van de Global Web Index (GWI) mogen geloven. Uiteraard en zoals gezegd gaat het om een gemiddelde over verschillende jaren. In 2020 nam het gebruik van de verschillende gaming devices bijvoorbeeld toe met 8%, onder andere door de lockdown. Dat recordpercentage normaliseerde achteraf weer.
Bij de evidente feiten tonen de data dat het de jongere generaties zijn die het vaakst en het intensiefst gamen. Hetzelfde geldt voor de Franstaligen, hoewel de meerderheid van de Belgische gameontwerpers Vlamingen zijn, zoals L'Echo onlangs in een artikel schreef.

Opmerkelijk is dan weer dat de hoogste groeipercentages - bijna 5% per jaar - worden opgetekend bij de oudste leeftijdsgroep in de GWI-studie. De studie toont ook aan dat smartphones domineren bij de gebruikte devices en dat ze door de jaren heen steeds populairder zijn geworden. Het tegenovergestelde geldt voor de computer, die in 2018 het op een na populairste gaming device was maar ondertussen ingehaald werd door consoles.

Aan de andere kant van het spectrum blijven virtual reality devices een nichemarkt, met 3-4% gebruik afhankelijk van de periode: in dit stadium is het een device dat niet echt lijkt door te breken.

Gemiddeld zeggen GWI-respondenten iets minder dan twee devices te gebruiken, met duidelijke verschillen tussen generaties, wat natuurlijk geen verrassing is. Helaas is de beschikbare informatie beperkt tot het gebruik en betreft ze niet de tijd die aan gamen wordt besteed. De GWI geeft weliswaar een gemiddelde van 35 minuten gebruik per dag (en meer dan een uur voor jongeren onder de 25), maar dit is gebaseerd op een vraag die beperkt is tot spelconsoles. Uit de verklaringen met betrekking tot devices blijkt echter dat consoles niet de belangrijkste toegangspoort tot games zijn.

Terwijl momenteel de grote internationale videogamebeurs Gamescom plaatsvindt, waar de Belgen nogmaals volgens L’Echo goed vertegenwoordigd zijn, ontbreekt het voorlopig aan data betreffende gaming in België.

Archief / INTELLIGENCE