Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: what's in a name?

Woensdag 21 Februari 2024

CIM RAM: what's in a name?

Het CIM publiceerde zopas een nieuwe golf van zijn RAM-studie zoals uitgevoerd door GfK. De studie dekt de periode van september tot december 2023. Methodologisch gezien sluit deze editie perfect aan op de vorige, zoals Stéphanie Piret (OMG), voorzitster van de TC Radio uitlegt in de methodologische introductie op de website van het CIM. De derde en laatste golf van 2023 biedt een volledig overzicht voor de evoluties van het jaar.
In Vlaanderen lijkt het of er zich op het eerste gezicht geen fundamentele verschuivingen voordoen, tenminste toch niet in de eerste helft van de top tien, in tegenstelling tot de tweede die gekenmerkt wordt door een opmerkelijke daling en een al even opmerkelijke stijging.
 
Het koptrio bestaat net als bij de vorige golf uit Radio 2 (24,7%, 1.073.970 luisteraars), Q Music (14,2%, 801.750 luisteraars) en Joe (11,7%, 544.150 luisteraars) die alle drie hun absolute aantal luisteraars zien toenemen. Daarna volgt Radio 1 en de VRT-zender zet een mooie prestatie neer: hij verstevigt zowel zijn marktaandeel tot 8,9% (+1,8%) als zijn absolute aantal luisteraars (tot 604.850) en gaat daarmee StuBru vooraf dat stabiel blijft (8,7%).
 
MNM gaat opnieuw achteruit: het verliest bijna een procent marktaandeel tot 5,6%; de jongerenzender van de VRT bereikt vandaag nog 409.440 luisteraars op een gemiddelde dag (-6,2%).
 
De opvallendste verschuivingen doen zich, zoals gezegd, voor in de tweede helft van de top tien. Play Nostalgie, zoals Radio Nostalgie sinds kort heet, verliest zomaar even 93.910 luisteraars en ziet z’n marktaandeel dalen van 5,8 naar 3,9%. Tegelijk klokt broertje Nostalgie+ (dat de frequentie van NRJ Vlaanderen overnam) opeens af op 115.960 luisteraars, wat er zo’n 84.000 meer zijn dan tijdens de vorige golf. Dat levert de zender een marktaandeel op van 2,3% (komende van 0,6%),
 
De verklaring is wellicht grotendeels (hoewel niet uitsluitend) te vinden in de verwarring tussen beide zenders gecombineerd met de naamsverandering. “Met de rebranding van Nostalgie naar Play Nostalgie, eind augustus 2023, hebben we een grote stap gezet. Bij dit soort oefeningen calculeer je altijd wel een aanpassingsperiode in, waarbij er ongetwijfeld wat verloop van luisteraars kan zijn. De CIM-cijfers fluctueren bovendien altijd wel wat, maar deze sprongen zijn ook voor het CIM extreem te noemen. Niet alleen is het hoogst ongewoon dat een radiozender 30% van zijn bereik verliest in één golf, nog vreemder wordt het als dit integraal in eigen huis blijft en naar een zender gaat met (bijna) dezelfde naam als de vorige”, aldus station manager Jo Nachtergaele die besluit dat er dan ook moeilijk conclusies kunnen worden getrokken uit deze cijfers voor het duo en meedeelt dat de groep op korte termijn met het CIM over in overleg gaat om dit te bespreken.
 
Vermelden we tot slot nog de mooie prestaties van digital only zender Willy die tijdens deze golf met z’n 117.540 luisteraars de kaap van de 100.000 rondt en goed is voor een marktaandeel van 2,2%. Of hoe een kleine maar gestage groei kan leiden tot een plaats in de top 10. Ook Klara doet het weer iets beter met een marktaandeel van 1,7% (komende van 1,2) en 127.630 luisteraars (+25%).
 
Nog even preciseren dat wekelijks 90% van alle Vlamingen naar de radio luistert. 26% van de radioconsumptie gebeurt via het internet en DAB+; het succes van online themaversies van ’s lands grootste radiomerken houdt aan en neemt zelfs toe.
RTL en RTBF zitten elkaar op de hielen met Nostalgie als scheidsrechter
Na de zomer, toen het zijn leidende positie moest afstaan aan Contact en VivaCité, herovert - en consolideert - Nostalgie zijn eerste plaats in termen van marktaandeel met 14,95%, tegenover 13,75% voor zijn directe concurrent RTL Belgium en 12,40% voor de belangrijkste Franstalige openbare radio-omroep, VivaCité, die ook het hoogste absolute aantal dagelijkse luisteraars haalt (iets meer dan 488.000 luisteraars in deze CIM-golf).
 
Nostalgie van zijn bereikt dagelijks bijna 481.000 luisteraars, met een record luisterduur van 156' (op dat criterium doet alleen Nostalgie+ het beter met 169'), terwijl Radio Contact 475.510 dagelijkse luisteraars heeft, goed voor een gemiddelde luisterduur van 145'.
 
Na dit blijft bel RTL redelijk stabiel, met 397.480 luisteraars die elke dag gedurende 129' luisteren. Daarna volgen Classic 21, dat licht gedaald is tot net onder de 323.000 luisteraars, en La Première, dat een “zeer goede CIM” neerzet en evolueert van 294.000 luisteraars aan het begin van het jaar tot bijna 311.000 tijdens deze golf.

Archief / INTELLIGENCE