Fr

INTELLIGENCE

FreeWheel en NBCUniversal definiëren impact van premium experience

Woensdag 25 September 2024

FreeWheel en NBCUniversal definiëren impact van premium experience

FreeWheel dat wereldwijd technologie biedt ter ondersteuning van reclameplatformen meer bepaald in televisie, onthulde de resultaten van een onderzoek gevoerd in samenwerking met mediagroep NBCUniversal (beide onderdeel van Comcast). ‘Prescribing Premium’ peilt aldus naar wat volgens consumenten een ‘premium’ ervaring definieert en wat voor impact die perceptie heeft.

Het onderzoek is gebaseerd op 8.000 online interviews met consumenten tussen de 16 en 64 jaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Australië en Canada. Deelnemers werden gevraagd naar hun gewoonten op het gebied van video contentconsumptie, met als doel een beter inzicht te krijgen in wat zij beschouwen als een hoogwaardige televisie-ervaring. De definitie van wat een premium ervaring is, bleek vergelijkbaar in de verschillende landen.

Uit het onderzoek blijkt dat naast de inhoud ook de reclame-ervaring een belangrijke rol speelt in de kwaliteitsperceptie. Een beperkt aantal reclamespots en korte onderbrekingen verhogen de kwaliteitsindex met 2,1 keer in vergelijking met platformen die frequentere reclame-onderbrekingen en langere reclamespots hanteren. 72% van de respondenten vindt aldus dat premium omgevingen minder opdringerige reclame-ervaringen bieden dan niet-premium omgevingen.

Nog volgens het onderzoek hebben naast de reclamedruk ook het platform, de content en het gebruikte device een grote invloed hebben op de perceptie van een premium omgeving. Uit het onderzoek blijkt dat een optimale combinatie van deze elementen de ervaring van videocontent met een factor 3,6 kan verhogen. Kortom, content die professioneel gemaakt is, bekeken wordt op een groot scherm en met weinig reclameonderbrekingen wordt volgens de ondervraagden als premium beschouwd.

De resultaten van de studie wijzen er ook op dat de kwaliteit van de content een directe invloed heeft op de perceptie van de adverterende merken. In feite zal 68% van de deelnemers advertenties die te zien zijn tussen hoogwaardige content als premium beschouwen. 66% is van mening dat de merken die worden geassocieerd met deze content geloofwaardiger en aantrekkelijker zijn.

“Adverteerders weten al lang dat het plaatsen van hun merk in omgevingen van hoge kwaliteit het vertrouwen en de perceptie van de consument versterkt. Dit onderzoek bevestigt dit niet alleen, maar gaat verder door duidelijk te definiëren wat 'premium' betekent voor consumenten,” zegt Thomas Bremond, Chief Revenue Officer, International, FreeWheel. “Deze gegevens moeten adverteerders in staat stellen beter geïnformeerde mediabeslissingen te nemen en content met meer impact te selecteren, met name in een economisch klimaat waarin elke euro telt, terwijl ze uitgevers helpen steeds aantrekkelijkere omgevingen en ervaringen te creëren.

Ontdek het volledige rapport hier.
Illu: Roberto Nickson op Unsplash

Archief / INTELLIGENCE