Fr

INTELLIGENCE

Digital Consumer Trends: Belgen omarmen alsmaar duurzamere gewoontes volgens Deloitte

Donderdag 7 November 2024

Digital Consumer Trends: Belgen omarmen alsmaar duurzamere gewoontes volgens Deloitte

Zoals elk jaar werpt het rapport Digital Consumer van Deloitte België een licht op het gebruik van technologie en de evoluties in het digitale gedrag van consumenten. De uitvoerige studie analyseert het gebruik van digitale toestellen, streamingdiensten, internetconnectiviteit en natuurlijk artificiële intelligentie. De snelle ontwikkeling van AI heeft het tot een van de belangrijkste onderwerpen van de Digital Consumer Trends gemaakt.

“We stellen een aanzienlijke toename vast in het bewustzijn en het gebruik van generatieve AI, met name op de werkplek. Hoewel er bezorgdheid blijft bestaan over de privacy en betrouwbaarheid van data, is het bemoedigend om te zien dat organisaties en hun werknemers het potentieel van AI-tools benutten om de productiviteit te verbeteren en innovatie te stimuleren”, zegt Vincent Fosty, TMT industry leader bij Deloitte België.

Uit het rapport blijkt dat 58% van de Belgen zegt deze tools te kennen (een stijging van 14 procentpunten ten opzichte van 2023) en dat 35% ze gebruikt. Bij de mensen die generatieve AI kennen, is ChatGPT de belangrijkste speler: de bekendheid van het merk is in een jaar tijd gestegen van 40% naar 53%, veel meer dan die van Copilot van Microsoft (10%).

Het onderzoek bevestigt dat het vinden van ideeën en informatie de belangrijkste toepassing is van generatieve AI op de werkplek: 41% van de respondenten gebruikt AI voor deze twee taken. 36% gebruikt het voor het schrijven en bewerken van e-mails en 34% voor vertalingen. Dat toont aan dat het een rol speelt bij het verbeteren van de communicatie en het overwinnen van taalbarrières”, aldus de auteurs van het rapport.
 
Een andere bevinding: volgens Deloitte nemen Belgische consumenten steeds duurzamere technologiegewoonten aan, wat betekent dat ze hun toestellen langer houden. 46% van de Belgen is niet van plan om in de komende twaalf maanden een nieuw toestel te kopen en een vergelijkbaar percentage van de telefooneigenaars zegt dat ze hun oude toestel bewaren als back-up.

De toegang tot laptops en virtual reality headsets daalt, terwijl ‘slimme’ toestellen nog nooit zo populair waren. Deze trend past in een groei in abonnementen op streamingdiensten: 23% van de Belgen bestelde vorig jaar een nieuw videoabonnement, terwijl 12% een bestaand abonnement annuleerde. Door de band genomen blijft het percentage van abonnees die hun abonnement opzeggen stabiel en worden streaming van video en muziek steeds populairder, met 49% van de Belgen die in 2024 geabonneerd zijn op een videodienst en 33% op een muziekdienst. Netflix en Spotify zijn, weinig verrassend, de populairste diensten.

Deloitte wijst ook op een groeiende tevredenheid over de kwaliteit van het internet: 74% van de respondenten zegt tevreden te zijn met hun verbinding. Betrouwbaarheid en dekking zijn belangrijkere criteria dan snelheid, vooral bij jongeren, die steeds vaker kiezen voor mobiele breedband als hun belangrijkste verbinding.
 
Ander nieuws: het aantal 5G-gebruikers is aanzienlijk gestegen, van 14% twee jaar geleden tot 45% nu. Slechts 40% van de gebruikers merkt echter een verbetering ten opzichte van 4G.

Het rapport is hier beschikbaar.

We geven nog mee dat Deloitte een webinar organiseert rond het topic. Afspraak op 12 november, van 8u tot 9u. Je kan je hier inschrijven.

Archief / INTELLIGENCE