Fr

INTELLIGENCE

GroupM mikt op +7,8% in 2024

Dinsdag 11 Juni 2024

GroupM mikt op +7,8% in 2024

‘This Year Next Year’, het laatste globale rapport van GroupM, heeft zijn groeiprognoses voor de media-investeringen in 2024 opgetrokken: +7,8% versus +5,3% in december 2023. Ter herinnering, dentsu deed enkele dagen geleden hetzelfde. Het voorspelt een groei van 5%.

Het is vooral de groei van de Amerikaanse (+5,8%) en Chinese markten (+14%) die tot optimisme leidt bij GroupM.
 
Op het vlak van kanalen zou ‘pure-play’ digital (met uitzondering van de digitale afgeleiden van offline media en OOH) goed moeten zijn voor 70,6% van de totale reclame-inkomsten dit jaar, een stijging van 5% vergeleken met +2,7% voor tv. Het snelstgroeiende digitale segment blijft Retail Media (+17,5%). Bij de traditionele media wordt verwacht dat OOH met 11,5% zal groeien, waarbij 41% van de omzet uit digital zal komen.
GroupM schat ook dat 69,5% van de reclame-inkomsten momenteel wordt beïnvloed door AI en dat dit percentage zou moeten stijgen tot meer dan 94% in 2029.

Archief / INTELLIGENCE