Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: Privacyparadox houdt aan

Zondag 13 April 2025

Seen from Space: Privacyparadox houdt aan

Sinds 2020 vraagt de Vlaamse Digimeter-enquête de respondenten naar hun houding tegenover data: “Welke organisaties vertrouwt u het meest met uw persoonlijke gegevens?”. Daarna volgt een lijst die ondertussen 17 mogelijkheden opsomt, waarvan twee nieuwe in 2024, met betrekking tot bedrijven die actief zijn in e-commerce. Het doet denken aan recente statistieken over e-commerce: tegen 2024 zal een kwart van de Belgische consumentenbestedingen online gebeuren.
De Vlaamse vertrouwensbarometer plaatst sinds zijn start de media onderaan de ranglijst, maar maakt een onderscheid tussen de internationale en lokale spelers: nabijheid loont, want het lokale karakter levert systematisch een bonus op in termen van vertrouwen. Sociale netwerken worden minder slecht beoordeeld dan de zopas geïntroduceerde internationale e-commerce spelers die meteen op de laatste plaats staan.

In het ‘media & tech’-universum staat echter niet iedereen op gelijke voet. Binnen dit segment scoren de ‘Vlaamse openbare media’ (met andere woorden, de VRT) steevast het best, of het minst slecht, van alle media en doen ze het duidelijk beter dan andere lokale, maar commerciële media. De VRT boekte aanzienlijke vooruitgang in 2024, net als de commerciële media, die hun eigen vertrouwensrecords verbraken.

Wat leeftijd betreft, hebben de jongste respondenten het meeste vertrouwen in vrijwel alle mogelijkheden, met uitzondering van de overheid, waarin oudere respondenten dan weer meer vertrouwen hebben. Het vertrouwen in instellingen is ook duidelijk sterk gecorreleerd met het opleidingsniveau van de respondenten: het neemt toe naarmate ze langer gestudeerd hebben. De hoogste categorie in termen van opleidingsniveau is ook de categorie die proportioneel het meeste vertrouwen geeft in de VRT.

Bovendien kunnen we alleen maar verbaasd zijn over de hardnekkige paradox die heerst, vooral wat sociale media betreft: ze worden gebruikt door 84% van de Vlamingen (en bijna 100% van de jongeren onder 35 jaar), maar ze inspireren vooral extreem veel wantrouwen. En wat te zeggen van e-commerce? Volgens de Digimeter maakt 89% van de respondenten van het onderzoek er gebruik van, maar e-commerce staat wel onderaan de ranglijst wat betreft vertrouwen, vooral in zijn internationale configuratie.

Soms lijkt het alsof het vertrouwen inzake privacy omgekeerd evenredig is met de gebruiksfrequentie … 

Archief / INTELLIGENCE