Fr

INTELLIGENCE

ShowHeroes documenteert opmars van CTV

Maandag 23 September 2024

ShowHeroes documenteert opmars van CTV



In samenwerking met Kinesso (IPG Mediabrands) voerde ShowHeroes een Europees onderzoek naar het gebruik van connected TV (CTV). Dat betreft zes markten, waaronder België.

Uit de resultaten blijkt dat 86% van de respondenten CTV consumeert; dat is een stijging met zes procentpunten in vergelijking tot een soortgelijke studie uit 2022.

Bij ons ligt dat percentage veel lager; het bedraagt 79%, van wie 42% exclusief CTV kijkt en 37% zowel lineaire als CTV. 21% kijkt enkel lineaire tv.

Gemiddeld bedraagt de kijkduur van de Belgische CTV-kijkers 14,6 uur per week.

De redenen om voor CTV te kiezen, hebben in de eerste plaats te maken met VOD en ATAWAD (62%), maar ook de prijs en toegang tot specifieke programma’s (51%) spelen een rol.

Nog volgens de studie verkiest 56% van de Belgische CTV-kijkers een streamingaanbod met reclame. Wat de devices betreft, kijkt 70% liefst via een smart tv, eerder dan op een laptop, computer of smartphone (elk goed voor 16%).

Deze insights betreffen weliswaar een beperkte steekproef: er werd slechts een honderdtal Belgen bevraagd.

Wat er ook van zij, de auteurs van de studie benadrukken dat het gebruik van CTV en lineaire televisie aanzienlijk verschilt naargelang de gekeken content. Zoals te verwachten was, wordt lineaire tv gekeken voor nieuws, sport en talkshows. Films, series en korte video’s zoals op YouTube worden vaker via CTV gekeken.

Als we de enquête analyseren op basis van de leeftijdscategorie, blijkt dat jongere kijkers makkelijker geneigd zijn om te kiezen voor CTV: 25% van de 18-34-jarigen en 29% van de 35-49-jarigen kijken exclusief CTV. Slechts 8% van de 18-34-jarigen en 14% van de 35-49-jarigen kijken enkel en alleen lineaire tv, tegenover 40% van de 50-64-jarigen en 37% van de 65-plussers.

Meer info hier.

Archief / INTELLIGENCE