Fr

INTELLIGENCE

CIM RAM: Record luisterduur voor 2024

Woensdag 19 Februari 2025

CIM RAM: Record luisterduur voor 2024

Het CIM publiceerde zopas de golf voor september-december 2024 van zijn tactische radiobereikstudie: dat is de derde en de laatste van het jaar en de zesde onder het GfK-contract. “Wat de methodologie betreft, sluit het onderzoek bijna volledig aan op de vorige golf, behalve dat het een nieuwe versie van de e-diary introduceert: die is gebruiksvriendelijker en meer mobile-friendly”, aldus het CIM in zijn methodologische inleiding.
 
De nieuwe golf maakt opnieuw gebruik van vier rekruteringsbronnen face-to-face (47%), online (27%), telefoon (17%) en het CIM MediaWatch panel (9%). Het CIM is ook blij dat het herparticipatiepercentage van de luisterdagoeken gestegen is tot 18%, vergeleken met 13% op hetzelfde moment vorig jaar.
In het noordelijke landsgedeelte wordt ook deze nieuwste golf aangevoerd door Radio 2 dat zijn marktaandeel na een daling tijdens de zomer opnieuw versterkt tot 25,01% (+ 0,9%): Vlaanderens grootste zender bereikt aldus 1.040.170 luisteraars.
 
Op twee vinden we nog steeds Qmusic dat na zijn straffe stijging in de vorige golf 1,1% marktaandeel moet inleveren maar nog steeds 13,7% vertegenwoordigt, goed voor 745.960 luisteraars.
 
De derde plaats valt te beurt aan JOE dat zijn marktaandeel dan weer met meer dan een procent versterkt tot 12,3% (komende van 11,1) en aldus 516.280 mensen bereikt. De zender zet hiermee de beste prestatie van zijn geschiedenis neer op de doelgroep 12+.
 
Daarna volgt StuBru met 8,2% dat na zijn zwakkere prestatie afgelopen zomer bijna een procent vooruitgaat; in absolute aantallen moet de VRT-zender weliswaar Radio 1 (nog goed voor een marktaandeel van 7%, wat bijna 2% minder is dan tijdens de vorige uitzonderlijk sterke golf) en MNM (6,3%, +0,6%) laten voorafgaan. Het trio bereikt respectievelijk 429.200, 499.420 en 443.030 luisteraars op een gemiddelde dag.
 
Play Nostalgie versterkt zijn marktaandeel met 0,6% tot 4,6% en bereikt tijdens deze golf 255.850 luisteraars, broertje Nostalgie Plus weegt door voor 1,1% van de markt en 57.890 luisteraars.
 
Vermelden we nog de uitstekende prestatie van de digital only zender Willy – de beste sinds zijn lancering vijf jaar geleden - die met 109.950 luisteraars een marktaandeel van 2,4% behaalt. Klara speelt haasje-over met TOP Radio: eerstgenoemde klokt af op een marktaandeel van 1,9% en bereikt 130.490 luisteraars, laatstgenoemde ziet zijn marktaandeel na de recordprestatie (2,4%) van de vorige golf dalen tot 1,6%, goed voor 95.780 luisteraars op een gemiddelde dag.

Ook goed om te weten: de record luisterduur neergezet door JOE en Radio 2: 242' en 244', maar ook die van digital only zender Willy, goed voor 220'. 
Zeven jaar leiderschap voor Nostalgie aan Franstalige zijde
Aan Franstalige zenders blijft de top drie inzake marktaandeel op de doelgroep 12+ ongewijzigd ten opzichte van de golf van mei-augustus 2024, maar toch zijn er kleine verschillen.

Achter Nostalgie dat aldus zijn zevende jaar op rij als marktleider neerzet en de 15% nadert met een gemiddeld dagelijks bereik van 472. 910 luisteraars 12+ en een recordluisterduur van 156’ (alleen broertje Nostalgie+ doet het beter), steekt Contact (13,24%) opnieuw VivaCité (12,92%) voorbij. De radiozender van RTL Belgium bereikt op een gemiddelde dag 464.710 luisteraars tegenover 452.750 voor het RTBF-station; hun luisterduur is dan weer identiek (141’).
 
Na dit koptrio vergroot bel RTL (10,46%) de kloof met Classic 21 (9,77%) en La Première (6,28%): het zet zijn beste prestatie van het jaar neer met 408.940 luisteraars, tegenover respectievelijk 336.850 en 306.210 voor de twee publieke radiozenders.
 
De RTBF van zijn kant registreerde wijst op de groei van Tipik dat zijn marktaandeel in een jaar tijd versterkt van 1,4% tot 4,4% en nu 181.494 luisteraars bereikt op een gemiddelde dag. Dat is nog altijd minder dan NRJ (5,1%) dat zo’n 40.000 luisteraars meer aanspreekt.

Archief / INTELLIGENCE