Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: 'Era of enough' voor sociale media - geen overhaaste conclusies!

Vrijdag 20 September 2024

Seen from Space: 'Era of enough' voor sociale media - geen overhaaste conclusies!

Tijdens de Staten-Generaal van het CIM kwam Paul Lee van Deloitte UK met een bijzonder verhelderend inzicht bij zijn commentaar op de recentste resultaten van de CIM-studie naar consumenten en digitaal. “The era of enough” is een bijzonder treffende manier om uit te drukken dat we, na jaren van uitbreidende platforms, technologieën en media, een keerpunt hebben bereikt. Voor doorsnee-consumenten is dit een tijd van pauze, van vertragende adoptiecurves.

‘Enough’ is misschien ook het gevoel achter de laatste resultaten van het Digital News Report (DNR) als het gaat om de consumptie van sociale netwerken en messaging apps. Het interessante aan het DNR is dat het al enkele jaren dezelfde vraag stelt over het gebruik van sociale netwerken en messaging-apps, op ongeveer hetzelfde moment, namelijk in januari-februari.
De vraag bestaat uit twee delen: gebruik in het algemeen “voor welk doel dan ook” in de afgelopen week, en vervolgens gebruik “om nieuws te vinden, lezen, bekijken, delen of bespreken”.

Het is het eerste deel dat ons hier interesseert, met name de vraag naar het gebruik in het algemeen. In 2024 stellen we een vertragend gebruik van sociale media vast in de globale universa, zowel aan Frans- als aan Nederlandstalige zijde. Bij de leeftijdsgroep jonger dan 35 jaar, zien we zelfs een bruuske daling van zes punten ten opzichte van 2023.

Deze cijfers zijn het resultaat van een vraag naar het gebruik van een lijst van 16 tot 18 platformen, afhankelijk van het jaar. Gemiddeld zeggen de respondenten van het DNR-onderzoek er ongeveer vier te gebruiken, waarvan Facebook, WhatsApp, Youtube, Facebook Messenger en Instagram de populairste zijn. Het gemiddelde aantal gebruikte platforms daalde echter in 2024, net toen de lijst die aan de respondenten werd voorgelegd 18 namen bevatte, dus één meer dan in de drie voorgaande jaren. Grotere keuze, maar krappere vraag.

De afname van het aantal gebruikte platforms is vooral merkbaar bij jongeren onder de 35 jaar. ‘Enough’ dus? Dat was precies wat Deloitte stelde. Twee kanttekeningen: een wekelijks gebruik van 90% is nog steeds indrukwekkend, en de breuk in 2024 is in dit stadium slechts een op zichzelf staande fase. Afwachten dus.

Archief / INTELLIGENCE