Fr

INTELLIGENCE

XMP officieel afgetrapt

Maandag 13 Mei 2024

XMP officieel afgetrapt

Zoals aangekondigd stelde het Cross Mediaal Consortium (XMC voor de vrienden, de overkoepelende organisatie van de tien stichtende leden van het XMP-project) de eerste fase in de uitrol voor. Dat gebeurde tijdens een online webinar ingeleid door Vlaams minister van Media Benjamin Dalle, in het gezelschap van vertegenwoordigers van alle betrokken partijen.
 
XMC-voorzitter Tim Van Doorslaer (DPG Media) herinnerde om te beginnen aan de doelstelling van het project dat alle spelers meer inzicht in de huidige ATAWAD-mediaconsumptie moet geven om het lokale ecosysteem een gelijk speelveld te garanderen tegenover de internationale concurrentie. Hoeksteen is het geavanceerde crossmediale mediasysteem dat alles meet wat er bekeken (video), beluisterd (audio) en gelezen (print) wordt in Vlaanderen. “Cinema en outdoor zouden later geïntegreerd kunnen worden”, aldus de voorzitter.
 
Eerste stap: de bouw van een single source panel met 1500 consumenten door Ipsos van wie de mediaconsumptie 24/7 passief gemeten zal worden. Centraal device hierbij is de smartphone die zal dienen om op basis audiomatching (à la Shazam) met de CESP-gecertificeerde MediaCell-tool de mediaconsumptie op een dag te meten. “Die data zullen worden aangevuld met data gemeten door RealityMine-software om het on device gedrag te meten”, aldus Gerd Callewaert (Ipsos). “In totaal worden aldus 3000 tot 5000 devices permanent gemeten, waarbij alle vergaarde data een compliance check ondergaan.” Vervolgens worden de data ontdubbeld, wat moet leiden tot een rapport per week per respondent. Deze fase zou een feit moeten zijn tijdens het eerste kwartaal van 2025, met de levering van de eerste data tijdens het tweede kwartaal.
 
Stap 2 zal bestaan uit een versterking van de aldus vergaarde data aan de hand van data uit de settopboxes. Later zal ook de kwaliteit van de contacten worden gemeten (eventueel via eyeball metingen) om een evaluatie van de aangekochte campagnes mogelijk te maken.
 
Vervolgens zullen alle aldus verzamelde data gecombineerd worden met de bestaande studies van het CIM. Aldus willen de initiatiefnemers komen tot een schaalmodel voor heel Vlaanderen voor gebruik in alle use cases. Tegen 2026 zou dat rond moeten zijn.
 
Een bijzondere rol is onder andere weggelegd voor het interuniversitaire kenniscentrum Mediapunt dat zich sinds vorig jaar toelegt op een grondige analyse van de Vlaamse mediaconsumptie wat ondertussen zes typische mediarepertoires opleverde. “Die willen we verrijken en aftoetsen met de data uit het XRC-panel”, aldus coördinator Kristin Van Damme. “In de toekomst zouden de data ook tot de opstelling van nieuwe mediarepertoires kunnen leiden.”
 
Luc Eeckhout (UBA) wees nog op het belang van dit project om relevante en kwalitatieve campagnes voor adverteerders en consumenten mogelijk te maken binnen een consumer centric benadering van planning en meting.
 
Tot slot wees Nathalie Lhoir (UM) vanuit de UMA op het nut van het project als sterke strategische mediaplanningstool die het mogelijk zal maken het totale bereik van een campagne te meten en alle mogelijke scenario’s te evalueren. Ze uitte ook ieders hoop op een uitbreiding naar het zuidelijke landsgedeelte.

Archief / INTELLIGENCE