Fr

INTELLIGENCE

Disney deelt typologie van Generation Stream

Woensdag 2 April 2025

Disney deelt typologie van Generation Stream

"Generation Stream". Zo heet het rapport van Disney Advertising dat het gedrag, de motivaties en de trends onderzoekt die kenmerkend zijn voor gebruikers van streamingplatforms.
 
Het rapport is gebaseerd op een onderzoek bij 15.000 gebruikers op 14 markten, waaronder vijf Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Er worden vier wereldwijde segmenten van gebruikers voorgesteld op basis van hun “emotionele” motivaties:
 
- Empathische escapisten: zij vinden empathie door content en personages. Ze genieten van de momenten waarop ze op hun eentje naar streaming content kunnen kijken en zijn daarom het meest geneigd om ’s avonds (laat) te kijken. Hun favoriete genres zijn animatie, sciencefiction, fantasy en superhelden.
 
- Reflectieve ontdekkingsreizigers: ze gebruiken content om na te denken en te leren. Ze houden van nostalgische content, documentaires en langlopende soapseries.
 
- Social shapers: ze willen op de hoogte blijven van de populaire cultuur en mee zijn met hun vriendenkring. Ze gaan actief op zoek naar sociaal relevante inhoud. Ze zijn het meest geneigd om televisie te 'beleven' en wat ze kijken te delen op sociale netwerken. Animatie en reality-tv zijn hun favoriete genres.
 
- Comfort connectors: zij zijn op zoek naar troostrijke inhoud die hun stemming verbetert. De meerderheid is vrouw. Hun favoriete genres zijn komedies, romcoms, politieseries en historische reeksen.
 
Meer in het algemeen is de streamgeneratie multigenerationeel. Ze omvat alle leeftijdsgroepen, geslachten en etnische achtergronden, verenigd door hun gemeenschappelijke gewoonte om streaming content te consumeren; haar leden zijn geconnecteerd, content curators, beïnvloed door popcultuur en politiek geëngageerd. Ze gebruiken streaming als een middel voor persoonlijke verkenning en culturele verbinding.
 
In termen van motivaties en kijkgedrag is streaming een centraal verbindingspunt geworden voor contentconsumptie, met een bijna oneindige variëteit die past bij de individuele smaak. 77% van de gezinnen zegt ook dat streaming de banden tussen de generaties versterkt.
 
Het rapport wijst ook op vier opkomende consumententrends: event-based streaming, gekenmerkt door een toename van gedeelde kijkervaringen; “big bingeing”, waarbij meer dan drie uur content achter elkaar wordt bekeken; de zoektocht naar niche-inhoud; en tot slot de groeiende belangstelling voor videopodcasts.

Archief / INTELLIGENCE