Fr

INTELLIGENCE

OOH-bestedingen groeien met 16%

Vrijdag 14 Maart 2025

OOH-bestedingen groeien met 16%

De UMA heeft haar OOH-investeringsbenchmark voor 2024 gepubliceerd. Die bevestigt voor de derde keer op rij een aanzienlijke groei voor het medium in de BeLux-markt.
 
Deze groei bedraagt 16,3%. Uit de benchmark blijkt ook dat DOOH goed is voor 36% van de OOH-investeringen. Dat is 3% meer dan in 2023. 
Wat betreft investeringen via programmatic buying was er voor het eerst een daling (-18%). PDOOH is echter nog steeds goed voor een vijfde van het volume van digitale OOH-aankopen.
“Dit was verwacht na de publicatie van de cijfers over de eerste helft van het jaar, die een groei van 23% vertoonden. OOH zet zijn opwaartse trend voort. In de tweede helft van 2024 was er echter sprake van een lichte vertraging. Toch is het indrukwekkend om vast te stellen dat de opeenvolgende groeicijfers OOH sinds 2021 met 53% hebben doen toenemen”, analyseert Thomas De Greef, head of OOH investment operations bij GroupM.
 
Zijn collega Koen Van Rhijn, managing director van Billups, kijkt naar pDOOH-aankopen, die “helemaal niet in hetzelfde tempo evolueren als de markt als geheel, of zelfs de papieren en digitale segmenten”. Hij ziet dit als een groeikans voor de markt. “Het is essentieel dat we programmatic integreren in onze strategieën om campagnes te optimaliseren en de impact op het publiek te maximaliseren, terwijl we realistische CPM's handhaven”, voegt hij eraan toe. 

Archief / INTELLIGENCE