Fr

INTELLIGENCE

Best Global Brands: korte termijn hypothekeert merkgroei

Zondag 13 Oktober 2024

Best Global Brands: korte termijn hypothekeert merkgroei

Tijdens de afgelopen 25 jaar en in evenveel publicaties van zijn Best Global Brands-rapport dat zopas opnieuw verscheen, stelde Interbrand een significante verandering vast in de manier waarop bedrijven groei benaderen: “Bedrijfsleiders verkiezen nu lagere totale investeringen met een snellere ROI.”
 
Daardoor lopen veel van ’s werelds meest waardevolle merken een aanzienlijk inkomstenpotentieel mis door zich te veel te richten op korte termijnwinst: “Onze analyse toont aan dat deze winst, als ze vooral gekoppeld is aan korte termijntactieken, het inkomstenpotentieel van het bedrijf op de middellange en lange termijn in gevaar kan brengen.”
 
In de traditionele ranglijsten bevestigt Interbrand de groei van Microsoft, nummer twee, met een stijging van 11%, wat te danken is aan de overname van Activision Blizzard en zijn sleutelposities in de ontwikkeling van AI. Amazon (+8%), Google (+12%) en Samsung (+10%) boeken ook vooruitgang en maken de top 5 volledig. Die wordt nog steeds overheerst door Apple, hoewel dat met 3% daalt.
 
Waarde automerken groeit opmerkelijk sneller
 
Naast technologie bedeelt het rapport van Interbrand een ereplaats toe aan automerken: met 14% van de top 100 is de sector het sterkst vertegenwoordigd in de ranglijst. Drie automerken staan in de top 10: Toyota (#6), Mercedes-Benz (#8) en BMW (#10). Niet alle automerken deden het echter even goed: Tesla (#12) noteerde dit jaar bijvoorbeeld een van de grootste waardedalingen (-9%).
 
Voor Interbrand onderscheiden de automerken zich vooral door hun vermogen om zich aan te passen aan nieuwe consumentenverwachtingen en te innoveren op verschillende belangrijke gebieden.
 
De automerken die de sterkste groei neerzetten, zoals BMW en Mercedes, verbeterden bijvoorbeeld hun affiniteit met klanten, versterkten het vertrouwen en vergrootten hun aanwezigheid op de markt: “Dit vertaalde zich in een grotere consumentenparticipatie, wat essentiële elementen zijn voor merkversterking”.
 
Interbrand benadrukt ook het verband tussen innovatie en duurzame ontwikkeling: “Merken als Toyota en Hyundai hebben een double digit growth gerealiseerd dankzij hun initiatieven op het gebied van elektrische en hybride voertuigen, maar ook door hun inspanningen om aan de duurzaamheidsverwachtingen te voldoen. Dankzij deze innovaties konden deze merken positioneren als leiders in de energietransitie van de sector.”
 
Ten derde bevorderde de evolutie van de consumentenverwachtingen in de richting van groenere en meer geconnecteerde mobiliteitsoplossingen ook de vooruitgang van automerken: “Ze richten zich steeds meer op de gebruikerservaring en de integratie van digitale technologieën in hun aanbod, wat bijdraagt tot een grotere klantentrouw”.
 
Een andere toonaangevende sector is die van de luxe. Die illustreert zijn veerkracht door innovatie, zegt Interbrand: “De waarde van luxemerken blijft toenemen (+7%) dankzij de versterking van hun relevantie doordat ze nieuwe ervaringen voor consumenten en steeds meer digitale touchpoints creëren. Deze krachtige creativiteit wordt ondersteund door een goed inzicht in de menselijke behoeften.”
 
Nieuwkomers dit jaar zijn Nvidia (#36), Pandora (#91), Range Rover (#96) en Jordan (#99), het eerste ‘personality brand’ dat de ranglijst binnenkomt. Uber (#78) en LG (#97) maken ook hun comeback in de ranglijst.

Archief / INTELLIGENCE