Fr

INTELLIGENCE

Nieuws van Origin

Dinsdag 18 Maart 2025

De Origin cross-media meetoplossing die opgestart werd door de ISBA (Incorporated Society of British Advertisers) en diende als inspiratiebron voor CIM One, met de steun van de UBA, zal in het tweede kwartaal gelanceerd worden in het Verenigd Koninkrijk. Als voorlopige releasedatum wordt mei naar voren geschoven. Dit werd vorige week aangekondigd door Martin Lawson, chief customer officer van het project, tijdens de Connected TV World Summit in Londen. De gelanceerde versie zal een “minimum viable product” zijn, wat betekent dat de ontwikkeling van het platform zal doorgaan tot minstens 2026.
 
Bij de bètafase, die in september vorig jaar van start ging, waren 32 adverteerders en 14 bureaus betrokken die het platform momenteel gebruiken met echte kijkcijfers. Deze adverteerders vertegenwoordigen ongeveer 12% van de totale reclamebestedingen in het Verenigd Koninkrijk en 80% van de billing van de bureaus.
 
De bètafase omvat al zo'n 500 ontdubbelde kijkcijfers van lineaire tv, Meta en YouTube. TikTok zal in het tweede kwartaal in het project worden geïntegreerd en Amazon in het derde, aldus Martin Lawson. Nog volgens de CCO wordt Origin gelanceerd met basisrapportagegegevens als ontdubbeld bereik en frequentie, maar zal de meest effectieve crossmediale meting zich uiteindelijk richten op resultaten zoals brand lift en sales conversie.
 
Hoewel critici van het project vrezen dat het model het beeld van de mediabestedingen zou kunnen vertekenen ten gunste van de platformen, benadrukt Lawson dat Origin een “neutrale dienst” is. “Het is onze taak data te brengen die de eindgebruikers willen zien. Het is aan hen om de parameters toe te voegen en niet aan Origin om normen of overtuigingen op te leggen. Origin is geen wondermiddel. Het werd ontworpen om reeds bestaande meetsystemen aan te vullen. Onze voorkeur gaat nog steeds uit naar de integratie van JIC-data.” Hij herhaalde ook dat de ambitie op lange termijn erin bestaat een volledig beeld te bieden van alle mediatouchpoints.

Archief / INTELLIGENCE