Fr

INTELLIGENCE

Digimeter: dagelijks sociaal mediagebruik stabiel op 84%

Donderdag 7 Maart 2024

Digimeter: dagelijks sociaal mediagebruik stabiel op 84%

Deel 3 van onze duik in de cijfers uit de zestiende digimeter van imec.

Als we kijken naar de sociale mediagewoonten van de Vlamingen, stellen we vast dat 84% van de Vlamingen dagelijks gebruikmaakt van sociale media en chatdiensten (-1%). Dat cijfer verhult uiteraard grote verschillen naargelang de leeftijd. Zo is dat bij de twee jongste leeftijdsgroepen voor bijna iedereen (respectievelijk 98% en 97%) het geval.
 
Meer dan de helft van de Vlamingen (56%, +2) jongleert op wekelijks niveau met minstens vier verschillende platformen; op dagelijks niveau is dat 24% (+1).
 
Binnen die veelheid aan platformen heeft het portfolio aan Meta-merken (WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger en Instagram) veruit het grootste bereik. Het Meta-monopolie blijft dus zeker overeind, maar toch is Facebook duidelijk over zijn piek heen. Ook X en Snapchat verliezen pluimen en zien hun aantal adagelijks actieve gebruikers dalen.
 
TikTok blijft echter een apart verhaal schrijven. Met 16% (+0) actieve gebruikers in Vlaanderen slaagt het er niet in om door te stoten tot de massamarkt. Het blijft grotendeels beperkt tot een nichefenomeen bij jongeren (63%, +3), bij wie het wel een intens gebruik kent.
 
Uit het mobileDNA-panel leren we dat de gemiddelde mobiele schermtijd 182 (-3) minuten per dag bedraagt en dat het proportionele aandeel van sociale media en chat daarin blijft toenemen. Dat aandeel stijgt van 38% naar 41% van de schermtijd, ofwel 75 (+3) minuten per dag die de Vlaming dagelijks op mobiele sociale media en/of chatdiensten spendeert.
 
Voor TikTok ligt de gemiddelde dagelijkse gebruikstijd per actieve gebruiker in het algemeen hoger dan eender welk ander sociale media- of chatplatform; en het profileert zich alsmaar nadrukkelijker als een zender dan als een sociaal medium. In tegenstelling tot het typische ’snacken’ zoals bij de andere socialemediaplatformen waarbij we veel korte gebruiksmomenten zien, typeert TikTok zich namelijk door de hele lange gebruiksblokken.
 
Het hoeft ook weinig te verwonderen dat alsmaar meer Vlamingen (27%, +3) geen dag zonder sociale media zouden kunnen. Daarenboven halen velen er een gevoel van verbondenheid uit (38%, +5). Dit gaat anderzijds paradoxaal genoeg ook gepaard gaat met een stijgend gevoel van afhankelijkheid. 61% (+3) vindt dat sociale media te tijdsintensief zijn geworden. Deze afhankelijkheidsparadox vinden we over alle leeftijden terug.

Archief / INTELLIGENCE